Danske produkter kan blive hacket

Sikkerhedshuller i produkterne kan true danske virksomheders konkurrenceevne og koste danske arbejdspladser, mener Dansk Industri.

Artikel top billede

Hos Dansk Industri (DI) sætter man nu fokus på produkt- og produktions-sikkerhed. På mandag udkommer en ny vejledning i informations-sikkerhed, som skal hjælpe virksomheder med at beskytte sig.

"Vi har endnu ikke kendskab til danske produkter, der er blevet hacket, men vi frygter, at der er for lidt fokus på området ude i virksomhederne. Derfor har vi udgivet vejledninger på området, og vi afholder en international konference om emnet den 31. oktober," siger Henning Mortensen, der er chefkonsulent hos DI.

Han henviser til, at der er set prominente angreb på udenlandske produkter - f.eks. huller i pacemakere, insulinpumper, spilkonsoller og senest Samsungs Smart TV. På produktionssiden har vi set Stuxnet og Duqu, som kan skabe ravage. Der opdages jævnligt sårbarheder i PLC'er, som bruges til at styre industrisystemer.

"I DI frygter vi, at den øgede intelligens i produkterne ikke følges af tilstrækkelig sikkerhed. Dermed er der en risiko for, at produkterne vil være mere sårbare, og at vi derfor vil stå overfor flere og flere produkter, der kan hackes," siger Henning Mortensen.

Virksomhederne er i stort omfang i gang med at sætte produktionsapparatet på deres netværk - typisk med det gode formål at få effektiviseret styring og datafangst. Hvis denne udvidelse af netværket ikke sker korrekt, åbnes der for nye muligheder for at angribe virksomheden, stjæle data og ødelægge produktionen.

Konferencen i slutningen af måneden sætter blandt andet fokus på SCADA- og PLC-sårbarheder, og den byder på en række konkrete anbefalinger til at forbedre sikkerheden.

"Det er utrolig vigtigt, at danske virksomheder arbejder på at beskytte deres intelligente produkter, så vi ikke får danske skandaler a la Sonys Playstation og nu Samsungs Smart TV. Sikre og intelligente danske produkter er betingelsen for, at vi kan bevare danske arbejdspladser og dansk velstand," siger han.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job