Her er forklaringen: Sådan finder Netflix frem til dine favoritfilm

Netflix løfter sløret for, hvordan tjenesten så præcist kan forudse, hvilke film du vil kunne lide.

Er du en af de mange danskere, der gennem de seneste dage er begyndt at bruge Netflix? 

Så har du sikkert også bemærket, at tjenesten løbende foreslår film og serier, der passer til din smag.

Ud over at foreslå film giver Netflix også de forskellige film en unik karakter, der gerne skulle matche med, hvad du selv vil vurdere filmen til, når du har set den.

Og overraskende nok er det i hvert fald denne skribents erfaring, at Netflix rammer utroligt præcist.

Men hvordan i alverden bærer Netflix sig ad med det? 

Avanceret matematik
Netflix' tekniske direktør, Neil Hunt, forklarer til den norske it-side Dagensit.no, at der ligger en avanceret matematisk algoritme til grund for udvælgelsen. 

For at gøre udvælgelsesprocessen så overskuelig som muligt bliver brugerne maksimalt præsenteret for 20 film per skærmbillede.

Erfaringen viser dog, at de fleste Netflix-brugerne giver op, hvis de skal bladre sig igennem fem skærmbilleder eller mere for at finde en film.

Derfor er det afgørende for Netflix, at kunderne så hurtigt som muligt bliver tilbudt en film, som fanger deres interesse.

Gemmer på dine præferencer
Det kan kun lade sig gøre, fordi Netflix allerede fra første færd opretter en brugerprofil, der gemmer på oplysninger om dine film-præferencer.  

Når du registrerer dig som bruger, skal du derfor svare på en række spørgsmål. Blandt andet om, hvor ofte du ser forskellige filmgenrer, ligesom du også kan vælge at give karakterer til en lang række film, som du har set.

Desuden lærer Netflix selvfølgelig af dine film-vaner og registrerer, hvilke film du ser - og ikke mindst hvilke film du ser til ende.

"Ser du en film hele vejen til rulleteksterne, er det som regel et tegn på, at du synes godt om filmen," siger Neil Hunt til Dagensit.no.

Netflix' anbefalingssystem kostede 1 mio. dollar
Når du har set seks film eller mere, putter Netflix dig i en eller flere adfærdsgrupper.

Hver adfærdsgruppe er sammensat af folk, der har matchende filmsmag. Netflix har mellem 2.000 og 3.000 forskellige adfærdsgrupper. 

Når flere folk, der er i samme adfærdsgruppe som dig selv, vurderer en film som god eller dårlig, antager Netflix, at du vil have nogenlunde samme vurdering. 

"Hver eneste dag indhenter vi flere millioner vurderinger af film og sammenholder dem med brugerne i vores adfærdsgrupper. Og på den baggrund kan vi give dig en forventet vurdering af en film, du endnu ikke har set," siger Neil Hunt.

Algoritmen stammer fra konkurrence
Netflix' algoritme stammer oprindeligt fra en konkurrence, som Netflix-stifteren Reed Hastings udskrev i 2006. 

Her udlovede Hastings, der selv er matematik-interesseret, en dusør på 1 million dollar til den eller de personer, der kunne udforme en algoritme, som leverede mindst 10 procent bedre brugeranbefalinger end Netflix' daværende system. 

Prisen blev i 2009 vundet af et hold af forskere, der kaldte sig BellKor's Pragmatic Chaos

Læs også:
 
10 ting du skal vide om Netflix

Sådan virker Netflix i Danmark




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...
Comon
Ups - kontroversiel funktion kan afsløre utro Tinder-brugere
En funktion i den populære dating-app Tinder kan betyde, at du uforvarende kommer til at afsløre din dating-profil.
Job & Karriere
Dansk it-firma masseansætter: Skal bruge 90 nye medarbejdere med disse it-profiler
It-virksomheden BEC skal bruge 90 nye it-medarbejdere. Her kan du se de konkrete it-profiler, BEC er på udkig efter.
White paper
SharePoint implementeringens syv dødssynder
I dette whitepaper kan du læse mere om SharePoint-implementeringens syv dødssynder og om, hvordan man får sin SharePoint-løsning til at blive en succes ved at tage hånd om disse problemstillinger.