Google truer Frankrig med søgemaskine-krig

Den franske regering vil tvinge Google til at betale for links til netmedier. Det har fået Google til at true med boykot.

Artikel top billede

I Frankrig er der udbrudt en heftig strid mellem søgegiganten Google og landets forlagsbranche, som kræver, at søgemaskiner skal betale, hvis brugerne klikker sig videre til online-artikler i netmedier. Google har afvist dette krav og truet med at fjerne de franske netmedier fra søgemaskinen, hvis man bliver tvunget til at betale for links.

Google-bestyrelsesmand, Eric Schmidt, mødtes i denne uge med den franske præsident, Francois Hollande, der har truet med en ny lov, hvis ikke Google selv kan nå til enighed med forlagene.

Præsidenten sagde mandag efter mødet med Eric Schmidt, at han "håber, at forhandlingerne kan begynde hurtigt og afsluttes inden udgangen af året". Han betegner en forhandlings-løsning som "den bedste vej". Schmidt udtalte sig ikke efter mødet.

De franske forlag mener, at Google og andre søgemaskiner skal betale, for hver gang en bruger klikker på et link til en artikel hos et fransk netmedie. Både i Tyskland og Italien har mediebranchen stillet lignende krav. I Tyskland har regeringen fremsat et lovforslag om søgemaskine-betaling, som i øjeblikket bliver behandlet i parlamentet.

Forlagene klager over, at søgemaskinerne tjener penge på deres indhold, mens netmedierne selv har svært ved at finde en fungerende forretningsmodel. Men Google argumenterer med, at man sender brugere videre til netmedierne og dermed hjælper dem. Ifølge Google er der hver måned omkring fire milliarder klik på medieindhold hos søgemaskinen.

Google har sendt et brev til den franske regering, hvor man advarer om, at franske netmedier kan blive ekskluderet fra søgemaskinen, hvis man bliver tvunget til at betale for hvert klik. Den franske kulturminister har dog afvist, at man vil bøje sig for denne form for "afpresning", mens landets erhvervsminister håber på en frivillig løsning.

Den franske forening for internet-medier Spiir er imod afgiften og advarer om, at medierne kan risikere at blive økonomisk afhængige af Google.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S