Dansk fastfoodkæde: Sådan håndterer vi Facebook-chikane

Se hvordan en dansk virksomhed håndterede det, da den blev udsat for et løgnagtigt Facebook-opslag, der gik viralt.

Artikel top billede

De Facebook-ansvarlige hos den danske sandwich-kæde Sunset Boulevard fik sig lidt af et chok, da der tirsdag aften tikkede en besked ind på virksomhedens Facebook-væg. 

En person skriver, at han tidligere har været ansat hos Sunset Boulevard, men sagde sit job op i protest, da hans chef irettesatte ham, fordi han af egen regning valgte at betale et måltid for en hjemløs.

I løbet af kort tid fik Facebook-beskeden tusindvis af likes, og i løbet af onsdagen passerede den 24.000 likes og mere end 1.000 kommentarer.

Men der er blot et problem med historien.

Den er det pure opspind og er en dansk oversættelse af et lignende opslag, der tidligere er blevet bragt på den amerikanske sandwichkæde Subways Facebook-side, hvor den trak mere end en halv million likes. 

"Vi vil rigtig gerne være i dialog med vores kunder, og på Facebook har vi normalt også et rigtig godt forhold til de kunder, der kommer med ris og ros til os. Derfor er det her naturligvis en meget uheldig oplevelse, som vi tager meget alvorligt," siger Torben Lynge Overgaard, der er salgs- og marketingchef hos Sunset Boulevard og ansvarlig for virksomhedens Facebook-side, der har knap 58.000 likes.

Mistænkte det for at være falsk

Han fortæller, at han øjeblikkeligt havde en mistanke om, at der kunne være tale om et falsk opslag, der udelukkende var på jagt efter likes.

Men Torben Lynge Overgaard kan ikke dokumentere det, før han næste morgen møder ind på arbejde og kan få personaleafdelingen til at slå forfatteren til indlægget op i virksomhedens ansættelsesdatabase.

"Vi skal føle os 100 procent sikre på, at det rent faktisk er en falsk historie, før vi kan gå ud og afvise den. Derfor nøjes jeg med at skrive et indlæg, hvor jeg fortæller, at vi har set beskeden, og at vi har tænkt os agere på den," siger han.

Har aldrig været ansat

Næste dag viser det sig, at Sunset Boulevard ikke har haft en ansat med samme navn som forfatteren til indlægget, og ingen i virksomhedens bagland kan nikke genkendende til historien.

Derfor skriver Sunset Boulevard et indlæg, hvor virksomheden slår fast, at historien er usand og intet har på sig.

Derfor vil Sunset ikke lukke sin Facebook-væg

Sunset Boulevard slår i info-sektionen på sin Facebook-side fast, at virksomheden forbeholder sig ret til at slette indlæg, der er upassende, stødende eller ikke overholder Facebooks bestemmelser. 

Sunset Boulevard valgte derfor at slette det falske indlæg torsdag morgen, da man formodede, at folk i tråden nu havde haft rig mulighed for at læse virksomhedens svar.

Men i virkeligheden er det dog nok et fåtal af dem, der har liket indlægget, som også har læst svaret fra Sunset Boulevard.

I hvert fald er der tre timer efter Sunset poster svaret blot lidt over 50 personer, der liker det.  

Mens mere end 23.000 på daværends tidspunkt har liket det oprindelige opslag. 

Vil ikke lukke wallen

Får denne type indlæg lov til at stå uimodsagt, kan det naturligvis udrette enorm skade på en virksomheds brand.

Derfor har Facebook-eksperten Hans Tosti fra det danske Facebook-bureau Komfo tidligere anbefalet, at din virksomhed har et Facebook-beredskab, der er klar til at reagere lynhurtigt, uanset hvornår uheldet er ude. 

Det er naturligvis ganske ressourcekrævende, og derfor kan denne type episoder også få virksomheder til at overveje helt at lukke for at kunderne kan stille spørgsmål og poste deres oplevelser på virksomhedens væg.  

Radiokanal har lukket sin bæg

ComON er eksempelvis bekendt med, at den danske radiokanal The Voice, der har mere end 195.000 Facebook-likes, helt har frataget brugerne muligheden for at lave vægopslag.

Men ifølge Torben Lynge Overgaard vil Sunset Boulevard gerne bevare muligheden for at kunne kommunikere med kunderne gennem vægopslag. 

"Det her er første gang, at vi er udsat for den her slags. Og det er bestemt noget, som vi tager alvorligt, men vi har ikke planer om at lukke for vores væg. Tværtimod overvejer vi at geare yderlige op for vores Facebook-indsats," siger Torben Lynge Overgaard. 

Overvågning af Facebook-siden

I dag er det Torben Lynge Overgaard selv samt en enkelt anden medarbejder, der varetager Facebooksiden.

Men fremover vil virksomheden overveje at afsætte endnu flere ressourcer til Facebook-indsatsen.  

"Der kommer flest opslag om aftenen, og det er klart, at vi er nødt til at være orienteret omkring den dialog, der løbende foregår," siger han.

ComON har været i kontakt med Christian Itzchaky Larsen, der er manden bag Facebook-opslaget. 

Han fortæller, at opslaget er en del af et tv-indslag, som han har lavet til den danske komiker Casper Christensens side FunnyHaha og, at han i øvrigt ønskede at demonstrere, hvor let det er at skaffe masser af likes på en virksomheds bekostning.

Læs også:
 

Casper Christensen-hjemmeside står bag Facebook-løgn om dansk virksomhed  

Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet 

Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Edge computing: behandling ved kilden

    Edge computing revolutionerer den måde, data behandles på, ved at bringe kapacitet og ydeevne tættere på dér, hvor der er behov for det.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S