Dansk fastfoodkæde: Sådan håndterer vi Facebook-chikane

Se hvordan en dansk virksomhed håndterede det, da den blev udsat for et løgnagtigt Facebook-opslag, der gik viralt.

Artikel top billede

De Facebook-ansvarlige hos den danske sandwich-kæde Sunset Boulevard fik sig lidt af et chok, da der tirsdag aften tikkede en besked ind på virksomhedens Facebook-væg. 

En person skriver, at han tidligere har været ansat hos Sunset Boulevard, men sagde sit job op i protest, da hans chef irettesatte ham, fordi han af egen regning valgte at betale et måltid for en hjemløs.

I løbet af kort tid fik Facebook-beskeden tusindvis af likes, og i løbet af onsdagen passerede den 24.000 likes og mere end 1.000 kommentarer.

Men der er blot et problem med historien.

Den er det pure opspind og er en dansk oversættelse af et lignende opslag, der tidligere er blevet bragt på den amerikanske sandwichkæde Subways Facebook-side, hvor den trak mere end en halv million likes. 

"Vi vil rigtig gerne være i dialog med vores kunder, og på Facebook har vi normalt også et rigtig godt forhold til de kunder, der kommer med ris og ros til os. Derfor er det her naturligvis en meget uheldig oplevelse, som vi tager meget alvorligt," siger Torben Lynge Overgaard, der er salgs- og marketingchef hos Sunset Boulevard og ansvarlig for virksomhedens Facebook-side, der har knap 58.000 likes.

Mistænkte det for at være falsk

Han fortæller, at han øjeblikkeligt havde en mistanke om, at der kunne være tale om et falsk opslag, der udelukkende var på jagt efter likes.

Men Torben Lynge Overgaard kan ikke dokumentere det, før han næste morgen møder ind på arbejde og kan få personaleafdelingen til at slå forfatteren til indlægget op i virksomhedens ansættelsesdatabase.

"Vi skal føle os 100 procent sikre på, at det rent faktisk er en falsk historie, før vi kan gå ud og afvise den. Derfor nøjes jeg med at skrive et indlæg, hvor jeg fortæller, at vi har set beskeden, og at vi har tænkt os agere på den," siger han.

Har aldrig været ansat

Næste dag viser det sig, at Sunset Boulevard ikke har haft en ansat med samme navn som forfatteren til indlægget, og ingen i virksomhedens bagland kan nikke genkendende til historien.

Derfor skriver Sunset Boulevard et indlæg, hvor virksomheden slår fast, at historien er usand og intet har på sig.

Derfor vil Sunset ikke lukke sin Facebook-væg

Sunset Boulevard slår i info-sektionen på sin Facebook-side fast, at virksomheden forbeholder sig ret til at slette indlæg, der er upassende, stødende eller ikke overholder Facebooks bestemmelser. 

Sunset Boulevard valgte derfor at slette det falske indlæg torsdag morgen, da man formodede, at folk i tråden nu havde haft rig mulighed for at læse virksomhedens svar.

Men i virkeligheden er det dog nok et fåtal af dem, der har liket indlægget, som også har læst svaret fra Sunset Boulevard.

I hvert fald er der tre timer efter Sunset poster svaret blot lidt over 50 personer, der liker det.  

Mens mere end 23.000 på daværends tidspunkt har liket det oprindelige opslag. 

Vil ikke lukke wallen

Får denne type indlæg lov til at stå uimodsagt, kan det naturligvis udrette enorm skade på en virksomheds brand.

Derfor har Facebook-eksperten Hans Tosti fra det danske Facebook-bureau Komfo tidligere anbefalet, at din virksomhed har et Facebook-beredskab, der er klar til at reagere lynhurtigt, uanset hvornår uheldet er ude. 

Det er naturligvis ganske ressourcekrævende, og derfor kan denne type episoder også få virksomheder til at overveje helt at lukke for at kunderne kan stille spørgsmål og poste deres oplevelser på virksomhedens væg.  

Radiokanal har lukket sin bæg

ComON er eksempelvis bekendt med, at den danske radiokanal The Voice, der har mere end 195.000 Facebook-likes, helt har frataget brugerne muligheden for at lave vægopslag.

Men ifølge Torben Lynge Overgaard vil Sunset Boulevard gerne bevare muligheden for at kunne kommunikere med kunderne gennem vægopslag. 

"Det her er første gang, at vi er udsat for den her slags. Og det er bestemt noget, som vi tager alvorligt, men vi har ikke planer om at lukke for vores væg. Tværtimod overvejer vi at geare yderlige op for vores Facebook-indsats," siger Torben Lynge Overgaard. 

Overvågning af Facebook-siden

I dag er det Torben Lynge Overgaard selv samt en enkelt anden medarbejder, der varetager Facebooksiden.

Men fremover vil virksomheden overveje at afsætte endnu flere ressourcer til Facebook-indsatsen.  

"Der kommer flest opslag om aftenen, og det er klart, at vi er nødt til at være orienteret omkring den dialog, der løbende foregår," siger han.

ComON har været i kontakt med Christian Itzchaky Larsen, der er manden bag Facebook-opslaget. 

Han fortæller, at opslaget er en del af et tv-indslag, som han har lavet til den danske komiker Casper Christensens side FunnyHaha og, at han i øvrigt ønskede at demonstrere, hvor let det er at skaffe masser af likes på en virksomheds bekostning.

Læs også:
 

Casper Christensen-hjemmeside står bag Facebook-løgn om dansk virksomhed  

Undgå en Telenor-sag: Sådan tager du Facebook-stormen i opløbet 

Derfor vælter Facebook-klagerne ned over virksomhederne

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S