Boston er kommet tættere på forhandlerne

Den nordsjællandske distributør har det seneste år satset på at nå ud til mange flere af de mindre it-forhandlere.

Artikel top billede

Det seneste år har Boston Distribution satset kraftigt på at nå bredere ud i it-kanalen til især de mindre forhandlere. Bostons administrerende direktør Christian Banzhaf fortæller, at op mod 200 forhandlere - hovedsageligt SMB-forhandlere - er blevet føjet til kundelisten.

Bostons SMB-offensiv er sat i gang i forlængelse af, at Boston i efteråret 2011 overtog aktiviteterne i den østjyske distributør Dataline. Netop det nære forhold til de mindre erhvervsforhandlere var Datalines force, som Boston så har videreudviklet.

"Det har ikke givet os så meget ekstra omsætning, men vi er kommer meget mere ud i bredden, end vi har været tidligere. Vi er nu ude hos i hvert fald 200 flere forhandlere end før - hovedsageligt i business-to-business-markedet," siger Christian Banzhaf.

Svært at nå de små

Ifølge Banzhaf får it-producenterne stadigt sværere ved at nå ud til de mindre forhandlere, fordi omkostningerne ved at gennemføre salgsmøder hos de mange små SMB-forhandlere er for høje sammenlignet med den mængde varer, som de mindre forhandlere typisk tør kaste sig ud i.

"Forhandlerne har det hårdt. Og et besøg på en time koster måske omkring 700 kroner alt inklusive, og der er forhandlerne ikke store nok til, og derfor bliver de sværere for producenterne at nå ud til," siger Christian Banzhaf.

For at styrke kontakten til de små forhandlere, har Boston udviklet et salgskoncept, hvor distributøren lader to biler pakket med slagtilbud fra producenterne køre landet tyndt. På den måde kan Boston skaffe producenterne adgang til forhandlerne, samtidig med at man styrker sine relationer til de mindre forhandlere.

For at få økonomi i det betaler producenterne for at få plads i Bostons kørende salgskoncept. Men Chrisitan Banzhaf erkender, at det i første omgang er en underskudsforretning for Boston.

"Vi fylder en bil op med 20 produktnyheder, som forhandlerne får tilbudt i et begrænset antal til en favorabel pris. Med rabatter på produkter og udgifter til kørsel og overnatninger for den mand, der kører ud til forhandleren, er det i sig selv en underskudsforretning. Men det vigtigste er, at produkterne kommer ud på hylderne. Og den kontakt og nærhed vi så får til forhandleren kommer så forhåbentlig tilbage på den lange bane," fortæller han.

"Det skal jo gerne sælge nogle varer og skaffe producenterne adgang til forhandlerne, så vi bliver attraktive for nye producenter," siger Christian Banzhaf, som ikke lægger skjul på, at det for ham også handler om at skabe kant til sine konkurrenter på distributionsmarkedet.

"Vi vil da gerne have nogle af de producenter, som tidligere lå hos Rosenmeier, og som i dag er hos Tech Data. De oplever i dag, at de ikke får samme attention som tidligere," lyder det fra Christian Banzhaf.

Læs mere:

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S