Artikel top billede

Pizza-pusher: Derfor live-chatter vi med vores kunder

Mens de har noget i ovnen, chatter dansk fastfood-foretagende med kunderne.

Live-chat er måske ikke det første, du forbinder med at bestille mad på nettet.

Alligevel kan det vise sig at være en god idé, når madportalen Just-Eat tager imod madbestillinger fra pizzahungrende og til tider tømmermændsramte danskere.

"Vi kan se, at vi har mange brugere, der rent faktisk foretrækker at chatte i stedet for at ringe ind, som man traditionelt har gjort," forklarer Mads Eriksen, der er direktør for Just-Eat.

Naturligt skridt

At valget faldt på en løsning med live-chat med rigtige mennesker frem for en chat-robot, som man kender det fra Ikea, var nærliggende for madportalen.

"Hos os får vi mange spørgsmål ind, der er meget kundespecifikke og lige præcis møntet den enkelte kundes ordrer. Det kan vi ikke have en robot til at sidde og svare på," siger Mads Eriksen.

For cirka et halvt år siden valgte madportalen derfor som et led i betjeningen af kundernes spørgsmål at forsøge sig med livechat på hjemmesiden, og ifølge Mads Eriksen var det et helt naturligt skridt. 

"Når man nu alligevel sidder der og bruger det og har tasterne foran sig, er det jo oplagt, at man har mulighed for at skrive direkte til firmaet," fortæller han.

Samtidig understreger Just-Eats direktør, at chatten ikke er indført for at sløjfe telefonen.

"Vores telefon er stadigvæk det primære værktøj til at komme i kontakt med vores kundeservicecenter. Det er slet ikke sådan, at vi tænker på at lukke den ned," siger Mads Eriksen.

Her er udfordringerne ved live-chat i webshoppen

Det helt store spørgsmål ved indførelsen af live-chatten på just-eat.dk har handlet om, hvor længe kunderne er villige til at vente på svar.

"Vi har diskuteret internt (i Just-Eat, red.), hvorvidt man forventer at blive svaret hurtigere eller langsommere end ved en telefonforespørgsel," forklarer Mads Eriksen.

Han har en formodning om, at kunderne er villige til at vente længere på at få besvaret en chat-besked end et telefonopkald. 

"Det er noget, som vi er interesserede i at finde ud af, for vi skal gerne leve op til de forventninger, som kunderne har," siger Mads Eriksen.

Målet for Just-Eat er ifølge Mads Eriksen at kunne besvare beskederne inden for 50 sekunder. Der kan dog være visse tidspunkter, hvor det bliver svært at opretholde det mål.

"Indtil nu er det gået fint, men vi har kun kunnet måle det i år. Der vil altid være peak-hours, og det er noget, vi skal kigge lidt nærmere på," lyder det fra Mads Eriksen.

Læs også:

Bliv en god e-købmand: Sådan toptuner du din webshop

Sådan overlevede Just-Eat presset fra 100.000 tømmermandsramte danskere




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere


Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere