Bliv en god e-købmand: Sådan toptuner du din webshop

Se, hvilke ting du skal være opmærksom på, hvis du vil være en god e-købmand.

Hvis du vil optimere din e-butik, er du nødt til at gentænke, hvordan dine kunder møder butikken.

For det er ikke den samme måde, som når kunden møder op i en fysisk butik for at købe ind. 

I en e-butik kan kunden i modsætning til den fysiske butik ikke se og føle på varen. Til gengæld behøver kunden ikke bekymre sig om åbningstider, for e-butikken er åben hele døgnet. 

Du er din egen ekspedient
Du kan derfor ikke bare overføre den oplevelse, det er at være i den fysiske butik. Der er nogle andre ting, du skal være opmærksom på, når du skal drive en virtuel butik. 

"Du er som oftest din egen ekspedient, når du handler på nettet, og derfor skal der være mere hjælp på hylderne i form af omfattende varebeskrivelser," forklarer John K. Christiansen, der er professor ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School (CBS).

John K. Christiansen mener også, at det kan være en af fordelene ved at handle på nettet, fordi informationen om de enkelte varer ofte er langt dybere end ekspedientens viden.

"De (ekspedienterne, red.) ved lidt om det hele, men i virkeligheden har de mange gange ikke engang læst manualen til de varer, de sælger, og måske er det årsagen til, at mange af os ender med at elske e-butikkerne, hvor der ikke er nogen irriterende person, der mener at vide bedre end én selv," siger han.

Tingene skal fungere
Når dine kunder er deres egne ekspedienter, betyder det også, at tingene på siden skal fungere.

"Enkelhed, forståelighed og ikke mindst hastighed er stadigvæk god gammeldags latin," forklarer  Henrik Theil, der er kommunikationschef i interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

Det nytter derfor ikke, at du har en side med en masse fancy elementer, hvis det tager en evighed at få indlæst din side.

"Den nemmeste måde at jage folk væk på er, når tingene ikke fungerer gnidningsfrit," siger han.

Ifølge Henrik Theil er det tekniske dog kun en del af udfordringen med at lokke kunder til at handle i din butik. Der er også nogle ting, du ikke kan løse rent teknisk. Den ene er målgruppen.

Du er nødt til at målrette din side til dem, du vil sælge til. For kunderne er langt mere kræsne på nettet i forhold til den fysiske butik. Det kræver ikke ret meget at surfe videre til den næste netbutik.

"Har du ikke styr på din målgruppe, kan du have verdens flotteste hjemmeside, men du får ikke solgt noget som helst. Udgangspunktet er, at du skal være en god købmand," siger Henrik Theil.

Foruden målgruppen er der nogle vigtige områder, du bare skal have styr på. En god og bæredygtig butik kræver nemlig ikke kun, at der er styr på, hvilket segment den henvender sig til.

Der er fire områder, du som webshop-ejer skal forholde dig til, hvis du vil have det optimale ud af din butik på nettet.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Kompetera SolutionsDay 2017

Som it-professionel i dag forventes du at have et bud på fremtiden, fod på sikkerheden og fuldt styr på driften. På Kompetera SolutionsDay 2017 får du inspiration og svar - kom og hør spændende indlæg fra blandt andre Jakob Scharf tidligere chef for PET og Ken Bonefeld Nielsen, head of corporate security & ACA Department hos Sony Mobile Communications.

05. oktober 2017 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

10. oktober 2017 | Læs mere


EU persondataforordning - praktiske løsninger på dataudfordringer

Seminaret sætter fokus på dataportabilitet, Right to be Forgotten og 72-timers notifikationsreglen. Den 25. maj 2018 skal det hele være på plads! Her skal danske virksomheder leve op til EUs nye regler om databeskyttelse. Deltag og få indsigt i metoder og praktiske eksempler.

11. oktober 2017 | Læs mere





CIO
Bare glem alle advarsler og alarmklokker: ”Din smartphone får ikke virus”
Sikkerhedsfirmaer advarer jævnligt om, at almindelige menneskers smartphone står pivåbne for virus og malware. Men ifølge en kendt sikkerhedsekspert findes det stort set ikke i Danmark.
Comon
Oversigt: Her er de bedste Android-smartphones der kan købes i Danmark
Det vrimler med spændende Android-smartphones på markedet. Vi har samlet en oversigt over de bedste Android-telefoner, du kan købe herhjemme netop nu.
Job & Karriere
Se listen: Disse it-folk bliver ansat på stedet - cheferne skriger efter helt bestemte it-kompetencer
Der er en markant mangel på it-folk med helt bestemte kompetencer samtidig med, at it-cheferne er i gang med at øge bemandingen i it-organisationerne. Se listen med de mest efterspurgte it-kompetencer netop nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.