Artikel top billede

Bliv en god e-købmand: Sådan toptuner du din webshop

Se, hvilke ting du skal være opmærksom på, hvis du vil være en god e-købmand.

Hvis du vil optimere din e-butik, er du nødt til at gentænke, hvordan dine kunder møder butikken.

For det er ikke den samme måde, som når kunden møder op i en fysisk butik for at købe ind. 

I en e-butik kan kunden i modsætning til den fysiske butik ikke se og føle på varen. Til gengæld behøver kunden ikke bekymre sig om åbningstider, for e-butikken er åben hele døgnet. 

Du er din egen ekspedient

Du kan derfor ikke bare overføre den oplevelse, det er at være i den fysiske butik. Der er nogle andre ting, du skal være opmærksom på, når du skal drive en virtuel butik. 

"Du er som oftest din egen ekspedient, når du handler på nettet, og derfor skal der være mere hjælp på hylderne i form af omfattende varebeskrivelser," forklarer John K. Christiansen, der er professor ved Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på Copenhagen Business School (CBS).

John K. Christiansen mener også, at det kan være en af fordelene ved at handle på nettet, fordi informationen om de enkelte varer ofte er langt dybere end ekspedientens viden.

"De (ekspedienterne, red.) ved lidt om det hele, men i virkeligheden har de mange gange ikke engang læst manualen til de varer, de sælger, og måske er det årsagen til, at mange af os ender med at elske e-butikkerne, hvor der ikke er nogen irriterende person, der mener at vide bedre end én selv," siger han.

Tingene skal fungere

Når dine kunder er deres egne ekspedienter, betyder det også, at tingene på siden skal fungere.

"Enkelhed, forståelighed og ikke mindst hastighed er stadigvæk god gammeldags latin," forklarer  Henrik Theil, der er kommunikationschef i interesseorganisationen Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH).

Det nytter derfor ikke, at du har en side med en masse fancy elementer, hvis det tager en evighed at få indlæst din side.

"Den nemmeste måde at jage folk væk på er, når tingene ikke fungerer gnidningsfrit," siger han.

Ifølge Henrik Theil er det tekniske dog kun en del af udfordringen med at lokke kunder til at handle i din butik. Der er også nogle ting, du ikke kan løse rent teknisk. Den ene er målgruppen.

Du er nødt til at målrette din side til dem, du vil sælge til. For kunderne er langt mere kræsne på nettet i forhold til den fysiske butik. Det kræver ikke ret meget at surfe videre til den næste netbutik.

"Har du ikke styr på din målgruppe, kan du have verdens flotteste hjemmeside, men du får ikke solgt noget som helst. Udgangspunktet er, at du skal være en god købmand," siger Henrik Theil.

Foruden målgruppen er der nogle vigtige områder, du bare skal have styr på. En god og bæredygtig butik kræver nemlig ikke kun, at der er styr på, hvilket segment den henvender sig til.

Der er fire områder, du som webshop-ejer skal forholde dig til, hvis du vil have det optimale ud af din butik på nettet.

Disse ting skal du bare have styr på

Hvis du henvender dig til danske forbrugere, er det ifølge FDIH en rigtig god idé at lave hjemmesiden på dansk. 

"Engelsk er også ok, hvis det vel at mærke er en udenlandsk hjemmeside," siger Henrik Theil.

Også John K. Christiansen fra CBS er af den opfattelse, at en dansksproget netbutik bør have høj prioritet.

Danskere vil ifølge John K. Christiansen helst handle med danske butikker. 

"Man har produkter, der passer til danske forbrugere. Der er vi alligevel stadigvæk et bondesamfund. Vi vil helst have varer nede fra gadekæret," siger han.

Samtidig oplever John K. Christiansen, at folk med tiden er blevet mindre skeptiske over for at købe ind i udenlandske web-butikker som eksempelvis Amazon.

"Man ser jo, at de rent faktisk holder, hvad de lover. Man kan købe noget, og man kan sende det tilbage, og så kommer pengene igen, hvis tingene ikke er i orden," forklarer John K. Christiansen.

Danskere handler med dankort

Det er ikke kun sproget, der skal være tilpasset det danske marked, hvis du vil sælge til danskere.

I Danmark vil folk betale med dankort. 90 procent af al handel på nettet foregår ifølge FDIH via danske betalingskort.

"Hvis du har en dansk virksomhed, der henvender sig til danskere, skal du derfor have mulighed for at modtage dankortbetalinger," forklarer Henrik Theil fra FDIH.

Også John K. Christiansen slår fast, at det er enormt vigtigt at kunne tage imod lokal valuta eller betalingskort som det populære dankort.

"Har du en butik, der kun accepterer PayPal, tror jeg, at halvdelen af dine kunder vil falde fra med det samme," siger han.

Derfor skal du have en fragtpris-politik

Omkostninger til levering er et vilkår, som netbutikkerne må leve med.

Ifølge Henrik Theil er der ikke noget entydigt svar på, hvordan du bedst muligt løser udfordringen med udgifterne til fragt. 

Uanset hvilken fragtpris-model du vælger, ender regningen for levering i sidste ende hos kunden. Priserne skal derfor give et ærligt billede over for kunderne, så de får lyst til at handle med dig igen. 

"Man kan sagtens lægge en fragtpris oveni, hvis man bare meget tidligt oplyser om det, så kunden ikke får en ubehagelig overraskelse," siger Henrik Theil.

Kundeservice følger med på nettet

Som butiksejer er du afhængig af tilfredse kunder. I modsætning til den fysiske butik, hvor kunderne kan spørge ekspedienterne, skal en webbutik invitere til at søge efter mere information.

"Det gælder om, ligesom i den fysiske butik, at holde fast på kunderne, når de er i butikken, så de ikke smutter igen," siger  John K. Christiansen.

Derfor er det også enormt vigtigt, at du tager henvendelserne fra kunderne seriøst, hvis ikke de skal shoppe videre hos din konkurrent.

"Du sidder jo og er lidt alene bag skærmen og har ikke mulighed for den dialog, som du har i en fysisk butik. Så når kunden endelig har fundet frem til din virksomhed på nettet, gælder det om at reagere hurtigt på de henvendelser, du får," lyder det fra John K. Christiansen.

Livechat en oplagt mulighed for dialog

Den manglende dialog kan webshoppen kompensere for ved hjælp af livechats, som det er set på nogle websites, hvor medarbejdere i virksomheden besvarer kundernes spørgsmål i et chatvindue. 

"Det er et forsøg på at udnytte det der golden moment. Der er en kunde i butikken, og ham må jeg have en dialog med," siger John K. Christiansen.

Også Henrik Theil mener, at en chatfunktion effektivt kan hjælpe med at besvare mange af de spørgsmål, som kunderne måtte have.

"At rykke den personlige betjening ind i et live chatrum er en kolossal styrke, og det viser sig også, at de butikker, der har en høj kundeservice, også har en høj indkøbsrate og loyalitet hos kunderne," siger han.

En anden mulighed, som mange virksomheder er begyndt at benytte sig af, er åbne fora som eksempelvis Facebook. En af styrkerne ved den model er ifølge Henrik Theil, at der er en relativt stor sandsynlighed for, at kunderne kan hjælpe hinanden med de spørgsmål, de har.

Læs også:

Hey webshop-ejer, har du styr på sikkerheden i din webshop?

Otte gode råd: Sådan bliver din webshop en guldgrube i julen

Dette skal din næste webshop-platform bare kunne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cloud giver dig fleksibilitet, skalerbarhed og agilitet – men hvordan håndterer man sikkerheden?

Cloudsikkerhed handler om effektiv orkestrering og automatisering for at muliggøre hurtig detektion af og reaktion på hændelser. Det handler om at eliminere kompleksitet, sikre smidighed og sikre fleksibilitet. På dette seminar bliver du klogere på hvordan du planlægger, designer, implementerer og kører dit cybersikkerhedsprogram effektivt.

23. juni 2021 | Læs mere


Effektiv drift og support af applikationer i Dynamics 365 FO

Med Microsoft Dynamics 365 for Finance and Operations (FO) er forretningssystemet flyttet i skyen. Dermed er det slut med store opgraderingsprojekter, og virksomheder og organisationer skal i stedet være klar til løbende opdateringer, som sendes ud flere gange om året. Det kræver et særligt fokus på effektiv drift af applikationerne, hvis stabiliteten i applikationerne skal opretholdes og konkurrenceevnen bevares. I dette webinar bliver du inspireret til, hvordan du får mest muligt ud af din investering i Microsoft Dynamics 365 FO med en driftsaftale, så platformen udvikler sig sammen med din forretning.

24. juni 2021 | Læs mere


The intelligent business: From neat idea to reality

The choice to become a more intelligent business and optimize workflows is not always straightforward, but it requires that you take a step back and see the possibilities in other ways. Come inside when we try to focus on the intelligent business. Hear how SAP S / 4HANA makes processes intelligent and transforms traditional workflows.

01. juli 2021 | Læs mere






Premium
Efter et års forsinkelse: DR skruer markant op for billedkvaliteten på DRTV - vil sende dobbelt så mange billeder som tidligere
Da hele fodbolddanmark mandag så det danske landsholds 4-1 sejr over Rusland skete det i en markant højere kvalitet for manges vedkommende, end de er vant til. DR har nemlig fordoblet kvaliteten på streamingtjenesten DRTV.
Computerworld
Efter Windows 11-lækket: Her er de nye elementer - og lanceringsdatoen
Podcast: Hvad kan Windows 11 tilbyde? Hvad kræver det af dit hardware? Hvornår kommer det? Og hvorfor har NNIT indsat Pär Fors som ny topchef? Ham har vi mødt på hans kontor i Søborg. Få svarene i denne episode af Computerworlds nyhedspodcast.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
White paper
Sådan sikrer du hovednøglen til jeres data
80% af alle ransomwareangreb skyldes misbrug af privilegerede brugeradgange. Ved at begrænse og overvåge adfærden på de privilegerede konti samt kontrollere mængden af tildelte rettigheder kan du mindske skaden ved hackerangreb mod din virksomhed og i visse tilfælde helt blokere dem. Internt kan du bruge kontrollen med brugeradgange til at dokumentere, hvem der bevæger sig i hvilke systemer, og hvad der foregår derinde. Privilegeret brugerstyring har de seneste to år stået øverst på Gartners Top10-liste over it-sikkerhedsprojekter, der bør få højeste prioritet. Alligevel er teknologien kun så småt ved at finde fodfæste i Danmark. Det kan viden om åbenlyse gevinster, relativ kort implementeringstid og yderst rimeligt budget være med til at ændre på. I dette whitepaper folder vi temaet privilegeret brugerstyring ud og placerer teknologien i det væld af prioriteringer, som CISO’en hver dag skal foretage.