Nu kommer de intelligente armbåndsure

Mobiltelefonen har næsten slået armbåndsuret ihjel. Men nu får det en digital renæssance. Selv Apple kan være på vej med et iWatch.

Artikel top billede

I de seneste uger har der været tiltagende rygter om, at Apple kommer med sit eget intelligente armbåndsur - også kaldet et smartwatch. Apple har ikke selv bekræftet rygterne, men flere medier mener at vide, at op til 100 udviklere arbejder på et iWatch.

New York Times skriver, at Apple eksperimenterer med enheder, der bruger bøjet glas. Det nødvendige meget tynde og fleksible glas er allerede udviklet. Det nye armbåndsur skulle køre med iOS ligesom iPhone og iPad.

Hos Wall Street Journal har man også fået oplysninger om, at Apple arbejder på en ur-lignende enhed, der har nogle af funktionerne fra en smartphone, og der skulle allerede være forhandlinger om produktionen med Foxconn. Wired er helt sikker på, at Apple vil fremstille et smartwatch.

Den store udfordring kan blive batteriet, mener CNET. De nuværende armbåndsure holder i flere år, før man behøver skifte batteriet. Men en smartphone-lignende enhed holder måske kun en enkelt dag, inden den skal oplades. Den kunne så lades op om natten - men det bliver svært at få plads til et stort batteri.

De seneste rygter om et iWatch er kun en del af en større trend, hvor en lang række intelligente armbåndsure er under udvikling eller allerede er på markedet. Dermed har armbåndsuret også fået en digital renæssance.

Det gamle ur forsvinder

Tiderne skifter - og det samme gør den måde, vi får vores tid på. Mobilen har overtaget armbåndsurets rolle som det vigtigste apparat, der viser hvad klokken er. Ifølge en amerikansk undersøgelse er det kun hver tiende teenager, der går med et armbåndsur hver dag. Resten bruger deres smartphone, Blackberry, musikafspiller, GPS eller en anden mobil enhed med indbygget ur.

Men netop nu, hvor armbåndsuret er ved at forsvinde, kan det altså få en renæssance igen. Redningen kommer fra den samme digitale teknologi, der næsten har slået uret ihjel. Nu kommer nye mobile enheder fra producenter som Sony og Nike, der kan spændes til håndleddet.

Microsoft har tidligere forsøgt sig med det såkaldte Spot-watch, og Fossil har udviklet et internet-ur sammen med Texas Instruments. Så er der det meget omtalte Kickstarter-projekt Pebble, der indsamlede 60 millioner kroner til et Bluetooth-ur med elektronisk blæk.

Faktisk har armbåndsuret slet ikke eksisteret i så mange år. Det blev først rigtig populært efter Første Verdenskrig. Inden dette tidspunkt havde folk typisk deres ur i lommen. Nu kan mobiltelefonen tage den samme vej fra lommen til håndleddet.

Det nye intelligente armbåndsur skal ikke erstatte din smartphone, men forbinde sig til den. Det kan selvfølgelig vise klokken, men det kan så meget mere. Sony har udviklet et ur, der kan modtage mails, Twitter-opdateringer og anden tekst hentet fra en Android-telefon. Nike FuelBand måler den energi, som du bruger hver dag, og sender det til telefonen.

Jawbone sælger den såkaldte Up, som også måler energiforbruget og sender det til en iPhone.

Her er fordelen også, at det er lettere at tjekke sit ur for nye beskeder end at hive telefonen op af lommen, og man behøver ikke slukke sit ur under start og landing i et fly - dette er dog lidt af en gråzone.  

Intelligent ur med elektronisk blæk

Den store interesse for Pebble på Kickstarter tyder på, at mange ønsker sit et intelligent ur. Pebble ville blot samle 100.000 dollar for at kunne starte produktionen af sit Bluetooth-ur - men det endte med 100 gange flere penge.

Dermed har Pebble slået alle rekorder på crowdfunding-platformen. Næsten 70.000 Kickstarter-brugere har bidraget med 100 dollar.

Pebble bruger elektronisk blæk i sit display på 144 x 168 pixels, og det bliver beskrevet som et ur, der er bygget til det 21. århundrede. Brugeren kan selv vælge urets design og downloade forskellige applikationer.

Pebble kan forbinde sig med Android-telefoner og iPhone over Bluetooth, og det vibrerer, når der er modtaget en e-mail, sms eller et opkald.

Der er blandt andet applikationer, som gør, at uret kan fungere som en cykel-computer eller til at styre musikken på din telefon.

Selv om der er tale om elektronisk papir, er det også muligt at se klokken om natten - der er indbygget et baglys i uret. Det kan oplades over USB, og man kan selv udskifte armbåndet. Batteriet holder i omkring syv dage, oplyses det.

Det er gået meget langsomt med at få gang i produktionen af Pebble, men de første eksemplarer forlod samlebåndet i sidste måned, og de første kunder har modtaget urene nu.

Uret som et modefænomen

Mens salget af armbåndsure generelt har været faldende, gælder det samme ikke for luksus-ure som Rolex. Men her handler det heller ikke om at se, hvad klokken er. Det handler om mode - uret er et smykke på håndleddet.

Derfor handler det om at finde en balance mellem mode og teknologi for at finde forbrugernes gunst. Det kunne være fristende med et stort Dick Tracy-ur på håndleddet. Men det er nok ikke den bedste løsning.

"Jeg er ikke sikker på, at massemarkedet ønsker et stort display på deres håndled, når de har et display i lommen. Håndleddet bliver brugt til mode og til at udtrykke sig. Du kan ikke lave noget, som kun er funktionelt, og det kan heller ikke bare være mode. Det skal være en kombination", siger Hosain Rahman fra San Francisco-firmaet Jawbone til New York Times.

Det må være producenternes ultimative drøm. Det intelligente ur som en modegenstand. Så skal du selvfølgelig have to, tre eller flere i forskellige farver og med designs, der passer til sport, fritid og arbejde.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job