Artikel top billede

Webbutikker er for dårlige: Få gang i salget på denne måde

De danske e-butikker får langt fra det optimale ud af danskernes købetrang. Se her, hvor e-butikkerne stadig får bank af de fysiske butikker.

Når danske kunder skal handle ind på danske hjemmesider, så sker det ofte i et nøje planlagt mønster, hvor der ikke er tid til svinkeærinder.

Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) har spurgt 1.372 e-handlende danskere om, hvorvidt deres køb var planlagt eller et impulskøb, og 76 procent svarer, at der var tale om et planlagt køb. 

Det vil sige, at kun en fjerdedel af alle danske køb på nettet opstår som følge af en umiddelbar lyst.

Det billede er vendt helt om i supermarkedernes fysiske verden, hvor 70 procent af alle indkøb ifølge den tyske handelsprofessor Alexander Hennigs bog 'Zur Kasse, Schnäppchen' sker som følge af en impulsiv lyst.

"Når kun 30 procent af det, vi køber, er velovervejet, skyldes det, at supermarkederne er langt dygtigere og udspekulerede, end forbrugerne ved,"  har Alexander Hennig tidligere forklaret til 24timer.

Billedet med tekst er dødt

Sammenligningen mellem e-butikker og fysiske supermarkeder er ikke helt i øjet, da e-butikkerne har alt fra brugte biler til dyre computere på de virtuelle hylder, mens supermarkederne frister med letfordøjelige slagtilbud på vej mod kassen.

Men tendensen om manglende impulskøb på nettet modsat de fysiske butikker kan direktør Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH), Annette Falberg, godt genkende.

"Vi er ikke helt dygtige nok endnu," erkender hun og fortsætter:

"De værste eksempler er, at der fortsat er nogen, der tror, at de har optimeret deres salg ved blot at lægge produktbilleder på nettet. I elektronikbrachen ser vi nu gode eksempler på man også lægger videoer ud, så forbrugerne kan se, hvad apparaterne kan bruges til," lyder det fra Annette Falberg.

"Billedet med tekst er simpelthen dødt i dag, hvor der skal mere til," siger FDIH-direktøren.

Risikerer at sakke bagud

Annette Falberg forklarer med udgangspunkt i, at når kun 24 procent af forbrugerne impulskøber på nettet, er der store muligheder for forbedringer.

Kan blive hårdt for danske webbutikker

Og forbedringerne er bedre at indføre i dag end i morgen. 

"Danmark er ikke førende på nethandel, men vi ligger godt til, og vi har Europas største internetpenetration. Men der skal forbedringer til, ikke mindst set i lyset af presset fra udenlandske kæder, som konstant optimerer deres netbutikker."

Hun forklarer, at danske netbutikker med fordel kan gå mere systematisk til værks ved eksempelvis at analysere forbrugernes bevægelsesmønstre på sitet for at sikre et mersalg.

"Det skal dog være et relevant og diskret mersalg, som ikke forstyrrer kunderne på hjemmesiden," siger hun.

Glem de kulørte tilbud

Det sker med henvisning til, at man ikke bare skal lade pop up-vinduer dukke op i det uendelige og plastre sitet til med kulørte tilbud, så forbrugeren ikke kan finde det, de egentlig kom for.

"Når kunden eksempelvis køber en iPad, så er det jo relevant også at tilbyde tastatur, opladere og andre interessante ting. I modebranchen forstår de at style deres modeller med bukser, top og andet, som kunderne kan få en samlet rabat på," lyder eksemplerne fra FDIH-direktøren.

Og det er bare med at komme i gang med at tilbyde kunderne ekstra-produkter som en del af den gode kundeservice og mersalgs-strategi, da konkurrencen på e-handelsmarkedet er en global affære med mange store spillere.

"Fremover vil vi formentlig se færre mindre og flere store og nethandlere, der har stordriftsfordele ved indkøb, og som derfor vil kunne sælge endnu billigere end de mindre danske netbutikker. Og skal man op blandt de store, så kræver det, at man strammer sig an," lyder opsangen fra Annette Falberg.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere