Systemejer til vred it-bruger: Vi er kede af det

En systemejer er ked af de dårlige oplevelser, som en it-bruger er løbet ind i med stærkt forsinket system. Nogle ting er fejl - andet er uberettiget kritik, lyder det fra leverandøren. Døm selv her.

It-systemet Datahub, der skal samle el-data i Danmark og i sidste ende liberalisere markedet, har fået klø af en bruger, der blandt andet sagde, at hun skulle logge på 3.000 gange for at få de informationer ud, som hun skulle bruge.

Læs mere om det her.

Men nu svarer markedschef Louise Rønne Christensen fra Energinet.dk tilbage på brugeren Hanne Kjærskovs kritik.

"Vi er kede af, når en aktør ikke er tilfreds med den service, vi yder."

Hun understreger, at Energinet.dk faktisk gør meget for at yde høj service til alle.

"Vi forsøger både at yde en personlig service, men også at give informationer og gode tips i nyhedsbreve og på vores hjemmeside, men da DataHub har været et kæmpe projekt, er jeg godt klar over, at nogle af de informationer let kan blive overset eller drukne blandt meget andet," erkender hun.

For "der er ingen tvivl om", at det har været en stor opgave dels for Energinet.dk og elbranchen at udvikle DataHub'en, dels for cirka 120 netselskaber, el-leverandører med videre at lave deres egne it-systemer, som skal spille sammen med DataHub'en, forklarer hun.

"Der har da også været børnesygdomme i den første tid - det er næste umuligt at undgå med sådan et stort it-projekt. Men vi retter dem, efterhånden som de opstår, og faktisk kører DataHub'en, når alt kommer til alt, fint," mener markedschefen.

Fejl omkring kodeordet
Energinet.dk erkender, at der blev begået fejl omkring antal cifre i koderod.

Problemet opstod, da nye aktører fik tilsendt brugernavn og kodeord og derefter skulle lave deres eget, hemmelige kodeord, forklarer markedschefen.

I vejledningen stod, at det skulle være på mindst seks cifre. Det var en fejl, da det skulle være på mindst otte.

"Der er selvfølgelig en fejl, og da vi opdager den, meddeler vi det i en mail til alle aktører. Hanne Kjærskov er først kommet til efterfølgende, og derfor har hun ikke fået mailen."

"Men vi har oplyst hende om, at hun skulle bruge otte cifre, i en telefonsamtale," lyder det fra markedschefen om det kritikpunkt.

Brug F5 - ikke login 3.000 gange
På andre kritikpunkter afviser Energinet.dk dog, at der skulle være problemer.

Eksempelvis kritiserer Hanne Kjærskov, at hun ikke får hjælp og i stedet bliver indbudt til fyraftensmøde.

Men mæglerne, som hendes virksomhed inkluderer, er ikke nævnt i loven om DataHub, og de har ikke helt fået samme adgangsmuligheder som netvirksomheder, el-leverandører, forklarer markedschefen.

Det giver nogle særlige udfordringer.

"Vi er godt klar over, at de i alt ni mæglere, der er i Danmark, har nogle ekstra udfordringer med DataHub'en. Derfor synes vi, det er vigtigt, at hjælpe dem og supportere dem. Og jeg synes faktisk også, vi har hjulpet Hanne Kjærskov," påpeger hun og nævner, at en medarbejder tilbød et møde for netop at hjælpe.

Her kunne man også tale om problemet vedrørende at skulle logge ind 3.000 gange for at finde de rette oplysninger.

"Og netop på grund af de særlige udfordringer for mæglerne har vi tilbudt dem at komme til et fyraftensmøde, hvor de kan stille spørgsmål, vi kan vise dem tips til systemet - blandt andet hvordan man blot kan trykke "F5", og ikke, som Hanne Kjærskov påpeger, er nødt til at begynde forfra og logge ind på ny, når hun skal begynde en ny arbejdsgang," forklarer markedschef Louise Rønne Christensen.

Vil det sige, at systemet er indrettet således, at man skal trykke F5 3.000 gange for i visse tilfælde at finde de rette data?

"Skal man søge en virksomhed frem kan man vælge at søge på CVR-nr og så vælge at få samtlige data ud som Excel-fil i stedet for at se på hvert enkelt målepunkt enkeltvis i GUI."

"Desværre er det ikke alle virksomheder, der har fået registreret deres CVR-nr i DataHub. I så fald skal virksomheden kontakte sit lokale netselskab for at få CVR-nr tilknyttet deres informationer i DataHub. Når det er sket er det altså meget lettere for mægleren at søge informationer frem," forklarer Louise Rønne Christensen.

Men hvor kommer F5 så ind i billedet?

"Tilbageknap" eller F5 er det samme. Det er en funktion, så man ikke som bruger behøver at logge sig helt ud og starte forfra, når man skal lave en ny arbejdsgang, forklarer Energinet.dk.

Selskabet henviser til Hanne Kjærskovs kommentar: "Hvis jeg skulle hjælpe min kunde Vejdirektoratet skulle jeg logge på 3000 gange, ligesom det tager lang tid at søge".

Hvis man ydermere har CVR nummer, kan man trække alle de "målepunkter", der er knyttet op på samme firma, på en gang, forklarer Energinet.dk videre.

Her henvises til følgende kommentar fra Hanne Kjærsgaard: "Kunder der har mere end en elmåler skal jeg således slå op mindst svarende til det antal målere, som jeg skal finde oplysninger på".

Vil det sige, at såfremt en aktør ikke har indberettet data korrekt, eller helt har undladt at indberette data, så risikerer en bruger i praksis at skulle trykke F5 3.000 gange for at få data ud?

Det vil nok være nemmere at kontakte netselskabet og få det til at påføre et cvr-nummer i DataHub'en og dermed forbinde målepunkterne i ét selskab, så man kan få alle oplysningerne på en gang, men hvis det ikke gøres så ja, for så er der tale om forskellige målepunkter, erkender Energinet.dk dog.

Artiklen fortsætter på næste side...




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM

Hurtigere omstilling i virksomhedens supply chain er blevet et must og med de nye muligheder for lynhurtig planning optimization i Dynamics 365 SCM får du en fleksibel og skalerbar MRP-motor.

20. januar 2021 | Læs mere


Digital Vækst 2021

Vi ved, at fremtidens vindervirksomheder er digitale. På konferencen undersøger vi de tre vigtigste aspekter i den digitale transformation: Forretningsmodellerne, de menneskelige og organisatoriske faktorer samt valget af teknologier. I tre Digitale Dilemmaer giver vi en række digitale frontløbere fem minutter hver til at levere deres bedste guldkorn, og herefter åbner vi for spørgsmål fra salen – også digitalt. Diskussionen modereres af chefredaktør på Computerworld, Lars Jacobsen.

21. januar 2021 | Læs mere


Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere






Premium
Fremtiden har aldrig set mere usikker ud for Intel: Her er det, der kan redde – og dødsdømme chip-kæmpen
Computerviews: Intels nyslåede topchef Pat Gelsinger står overfor en stribe rigtig svære beslutninger. Hvis han ikke træder varsomt, vil chip-giganten sandsynligvis sygne hen.
Computerworld
Akut mangel på chip tvinger verdens største bil-producenter til at drosle ned for produktionen af biler
Flere af verdens største bil-producenter er tvunget til at drosle ned for produktionen på grund af mangel på chip, som de ikke kan få leveret.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Microsoft i kæmpe dansk satsning - åbner tre store datacentre i Danmark
Microsoft lancerer kæmpe satsning fra hovedkvarteret i Lyngby. Selskabet åbner tre store bæredygtige datacentre på Sjælland.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.