Artikel top billede

Fy fy, det må du ikke kalde det: Her er it-firmaernes store navnekoks

Vidste du, at iPhone var tæt på ikke at komme til at hedde iPhone? Det navn ejede Apple nemlig ikke. Og det er slet ikke det eneste eksempel på store it-firmaer, som pludselig står midt i et gigantisk navnekoks.

De omsætter for millioner eller ligefrem milliarder af kroner, og de har ofte en hær af advokater med papirer nok i feltrationen til at nedlægge en støvallergiker.

Alligevel kan det gå fuldkommen galt, når store it-firmaer forsøger at navngive nye produkter.

For hvis hjemmearbejdet ikke er gjort godt nok, er der risiko for, at navnet allerede er registreret af et andet firma - måske endda en konkurrent.

Så går turen ofte til nærmeste retssal, hvor der venter en solid kindhest, og måske skal pengetanken drænes for at få lov at bruge navnet.

iPhone måtte ikke hedde iPhone

Der er talrige eksempler på navnekoks i den helt store skala, og det oplevede Apple i 2007. Her blev den efterhånden legendariske iPhone lanceret, men det var faktisk tæt på, at Apple måtte skifte navn på produktet.

Det var nemlig Cisco, der ejede rettighederne til navnet, og via sit subbrand Linksys sendte virksomheden en 'iPhone' ud i butikkerne i 2007.

Modellen var dog en IP-telefon.

Det forhindrede ikke Cisco i at hive Apple i retten, og det endte med et forlig, som næppe har været uden omkostninger for æblefirmaet.

I hvert fald er Apple og Cisco nu blevet så gode venner, at Apple også har fået mulighed for at bruge betegnelsen iOS til sit mobile styresystem.

For det er faktisk også Cisco, som havde navnerettighederne til denne forkortelse, der dækkede over Internetwork Operation System.

Apple lancerede den første udgave af iOS i 2010.

Kæmperod med iPad-navnet

Det er i øvrigt ikke kun iPhone og iOS, som Apple har måtte forhandle sig frem til at bruge.

Det gælder også for iPad. Tablet-pc'en dukkede op i 2010, men på det tidspunkt var det faktisk Fujitsu, som havde rettighederne til navnet og havde lanceret en computer med det navn i 2003.

Det er uklart, hvor meget Apple måtte betale for få lov til at bruge navnet af Fujitsu.

Men problemerne var slet ikke forbi. For i Kina havde Proview rettighederne til iPad-navnet, og det kom til at koste.

Over 350 millioner kroner måtte Apple fiske op af sin pengetank og sende mod Asien.

Metroen kører af sporet

Det er ikke kun Apple, der kokser i navnene, faktisk har konkurrenten Microsoft en lang tradition for at gøre det.

Med introduktionen af Windows 8 dukkede den nye brugergrænseflade op, som består af firkantede felter.

Den kaldte Microsoft for Metro til at begynde med.

Det navn viste sig at give problemer, da en kæmpe koncern i Tyskland har samme navn.

Microsoft valgte derfor at droppe betegnelsen, og i dag kaldes brugergrænsefladen for Modern UI (User Interface).

SkyDrive i frit fald

Det er ikke det eneste tilfælde, hvor Microsoft har måtte foretage en ny barnedåb af et produkt.

Senest har lagertjenesten SkyDrive, der er integreret med Window 8 og Windows Phone, fået udsigt til en navneændring.
Frem over hedder den OneDrive.

Det skydes, at den britiske medievirksomhed BSkyB, der blandt andet står bag tv-kanaler og sponsorer det professionelle Sky-cykelhold, lagde sag an - og vandt.

Microsoft nåede at bruge SkyDrive som betegnelse for sin lagertjeneste i over seks år.

Microsoft uden rettigheder til Internet Explorer

En af verdens mest kendte og benyttede browsere hedder Internet Explorer, men det navn havde Microsoft faktisk slet ikke rettighederne til.

Det tilhørte i stedet en programmør, som i øvrigt tilfældigvis arbejdede hos konkurrenten Netscape.

Men efter flere års stridigheder og en betaling på fem millioner dollar fik Microsoft lov til at fortsætte med at kalde sin browser for Internet Explorer.

Microsoft var dog lidt knotten over forløbet, fordi softwaregiganten faktisk havde fået afvist at registrere navnet hos et patentbureau.

Bureauet mente, at der var tale om et begreb, snarere end et navn.

Men den holdning ændrede sig imidlertid, da programmøren senere indsendte en ansøgning på navnet.

Gmail fik nyt navn i Tyskland

Også mastodonten Google er kommet i problemer på grund af navnet på en webtjeneste.

I 2004 lancerede søgegiganten Gmail, og det gik uden problemer, indtil tjenesten kom til Tyskland.

Her havde Daniel Giersch rettighederne til navnet, og det var registreret i år 2000, altså flere år før Google fandt på sin mailtjeneste.

Det blev til adskillige retssager, men Google tabte
. Derfor valgte søgegiganten at kalde Gmail for Google Mail i Tyskland.

I 2012 indgik Daniel Giersch dog en aftale med Google, og Gmail.de er nu på søgegigantens hænder.

Tele Danmark, er der nogen hjemme?

Det var opsigtsvækkende, da Tele Danmark omkring årtusindeskiftet ændrede navn til TDC.

For der var åbenbart ingen i firmaet, som havde undersøgt, om domænet var ledigt. Det var det ikke, da Thy Data Center boede på tdc.dk.

Der gik et halvt år
, før TDC fik fingre i domænet, og det er uklart, hvad det kom til at koste telegiganten.

Desuden havde TDC ikke sikret sig tdc.com, og den adresse måtte virksomheden betale en million dollar for til Track Data Securities.

Det blev begyndelsen til at lang række uheldige navngivninger af danske produkter og tjenester, som ikke kunne få den 'rigtige' webadresse.

Sten havde retten til Nets

Nets er Sten stavet baglæns. Det er også navnet på den udbyder af betalings-, kort- og informationssystemer, der tidligere hed PBS.

Derfor kom det til konfrontation, da ejeren af Nets.dk, Sten Kristian Axelsen, ikke ville af med domænet til PBS efter navneskiftet til Nets.

Det blev til en langvarig kamp, hvor Nets både forsøgte at købe og presse domænet ud af hænderne på Sten Kristian Axelsen.

Det førte til voldsom kritik, og til sidst meldte Nets ud, at virksomheden ikke længere ville slås for domænet.

Efter flere års stilhed indgik Sten Kristian Axelsen dog en aftale med Nets, og domænet er nu blevet solgt.
Du kan læse mere om den historie her.

NemID var en svær en

Du kender formentlig NemID, der bruges til at logge ind på et utal af offentlige websider og ikke mindst din bank.

Derfor er det måske overraskende, at NemID.dk ikke er ejet af Nets DanID, der står bag de små papirlapper med koder.

I stedet er domænet ejet af Assemble, som registrerede det tre år før Nets DanID.

Sagen har været en tur forbi Klagenævnet for Domænenavne, der har afgjort, at Nets DanID ikke har ret til adressen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere