Ny salgsstrategi giver pote for dansk sikkerhedsfirma

Efter to år med tocifrede millionunderskud har det danske softwarefirma Secunia vendt skuden. Ny salgsstrategi koster på toplinien, men varmer på bundlinien. Nu står selskabet foran en ny vækstperiode, siger direktør.

Artikel top billede

Efter flere år med store millionunderskud er softwarefirmaet Secunia nu kommet ind i mere smult vande med et lille overskud i 2014 på 2,1 millioner kroner ud af en stort set uændret omsætning på 122 millioner kroner.

Til sammenligning måtte tabte Secunia i de fire foregående år mere end 40 millioner kroner, hvoraf selskabet alene i 2013 måtte indkassere et minus på 22 millioner kroner.

Det økonomiske come back hænger først og fremmest sammen med en omlægning af Secunias salgsstrategi, som blev introduceret, da den tidligere Microsoft-mand Peter Colsted for halvandet år siden tiltrådte som selskabets administrerende direktør.

På det europæiske marked har man satset 100 procent på salg gennem partnere. Samtidig er fokus skiftet, så man nu alene satser på segmentet af store og mellemstore virksomheder.

På det amerikanske marked har man dog fastholdt sin direkte salgsmodel.

Har styrket produkterne

Samtidig er der ifølge direktør Peter Colsted investeret i udvikling af Secunias to hovedprodukter, som giver kunderne et værktøj til at styre opdateringer af software i takt med, at der findes sårbarheder, som kan kompromittere it-sikkerheden.

Han er derfor godt tilfreds med, at det på en gang er lykkedes at opruste på produktsiden og slippe af med de røde tal på bundlinien.

"Det står knivskarpt, at vi vil være verdensmester i det, vi kalder vulnerability management lifecycle. Og fremtiden ser rigtig lovende ud. Vi har et godt momentum i USA, og i resten af verden kan vi se, at vores partnere i salgskanalen er ved at få rigtig godt fat, så vi har høje forventninger til 2015," siger Peter Colsted.

Han peger på, at den ændrede salgsstrategi betyder, at en del af omsætningen på Secunias produkter er flyttet ud i den nye salgskanal.

Det påvirker hele firmaets forretningsmodel, så det seneste tal for omsætningen derfor reelt er tegn på, at der allerede er kommet mere skub i salget.

Han ønsker dog ikke at sætte tal på den "skjulte vækst", men et sobert bud er, at salget gennem partnere koster omkring 20 procent på regnskabets toplinie.

"Alle, der arbejder med partnerkanalen ved, at det tager 18-24 måneder, før man får det ind igen i form af øget omsætning. Partnere skal rekrutteres, trænes og bygge pipeline og så sælger de til sidst," siger Peter Colsted.

Han løfter dog lidt af sløret for selskabets ambition og siger, at Secunia i de kommende år vil præstere, hvad han beskriver som "store tocifrede vækstrater".

Læs også:

Derfor ændrer dansk sikkerhedsfirma sin salgsstrategi

Microsoft-veteran skal få dansk it-komet tilbage på sporet

Danske Microsoft-chefer forsvinder op i skyen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job