Apple: Partnere er nødvendige for vores succes på erhvervsmarkedet

Mens Apple fortsætter med at skovle penge ind på sit salg af mobiltelefoner, tablets og computere, er selskabet ved at bygge alliancer med andre it-firmaer og forhandlere, det skal skabe fodfæste på erhvervsmarkedet.

Artikel top billede

Apples øverste chef, Tim Cook, taler nu åbent om, at partnerskaber med forhandlere er en vigtig del af Apples planer om at erobre en plads på erhvervsmarkedet. Det skriver det amerikanske medie CRN.

I forbindelse med offentliggørelsen af Apple seneste kvartalsregnskab fortalte Tim Cook til en gruppe analytikere, at Apples salg til erhvervskunder i det seneste år nåede op på 25 milliarder dollar - en stigning på 40 procent sammenlignet med året før.

En del af fremgangen skyldes ifølge Cook de store aftaler med IBM og netværksfirmaet Cisco om stærkere integration af de to firmaers produkter og services med iPhones, iPads og Mac-computere.

Læs også: Apple skovler penge ind på iPhone - men salg af iPad falder faretruende

Men Apples indirekte salg gennem forhandlere spiller en stor rolle for Apples ambitioner om at få en stærkere position på erhvervsmarkedet, lød det fra Tim Cook.

"Vi samarbejder med IBM og Cisco som et led i den måde, vi går til markedet, og i USA arbejder vi med 75 mobility-partnere. Samtidig har vi en stor indirekte kanal, hvor mange kunder forventer at kunne få adgang til flere services," sagde han.

Apple har i mange år været både berømt og berygtet både for sit direkte salg til slutkunder og de hårde betingelser, som forhandlere skal leve op til for at få lov til at sælge selskabets produkter.

Men hos Cisco spår CEO Chuck Robbins, at Apple med tiden vil tillempe sin salgsstrategi, så den bliver mere venligtsindet over for forhandlere og andre kanal-partnere.

"Jeg tror, vi vil smitte af på Apple," siger Chuck Robbins, som tror på, at Apple vil forstå, at succes på erhvervsmarkedet kræver, at der i langt højere grad skal være plads til forhandlere i Apples strategi.

Læs også:

Apple opsiger næsten alle sine danske service-værksteder - kun tre værksteder i Danmark fremover

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car