Artikel top billede

Elgigantens danske direktør, Peder Stedal, skal sørge for at omkostningerne til at drive de ti gamle Fona-butikker ikke løber løbsk.

Stort strategiskift for Elgiganten, men der er en god grund: Derfor køber Elgiganten Fona

ComputerViews: Elgigantens køb af stumperne efter Fona åbner ny front, der sætter hovedkonkurrenten under pres. Men det er en dristig manøvre, som let kan ende galt.

To og en halv måneds dødskamp er nu slut. Elektronikkæden Fona forsvinder fra Danmarkskortet, og kun 10 butikker får lov at bestå.

I de 10 butikker pilles de gamle stilrene sort-hvide facadeskilte ned og erstattes med de lidt mindre kønne discountede blå-grønne skilte fra Elgiganten, som har købt stumperne af det skibbrudne Fona.

Læs mere her: Elgiganten overtager Fona

For to måneder siden skrev vi her på Computerworld, at den mest sandsynlige udgang på Fona-miseren var en regulær konkurs.

På en skala fra 1 til 10 satsede vi på et stort 7-tal, og vi anså det for meget lidt sandsynligt, at Elgiganten ville tage over.
For to måneder siden satte vi sandsynligheden for denne udgang - som nu er blevet til virkelighed -  til blot 0,5 på en skala fra 1 til 10.

Men vi tog altså fejl.

Ud over de 10 butikker, som nu skifter navn til Elgiganten, lukker 46 butikker. Hundredevis af medarbejdere mister deres job, og en lang stribe af vareleverandører vil formentlig tabe penge, når de store varelagre nu sættes på brandudsalg.

På papiret er det ikke en konkurs. Men ih, hvor det ligner.

Læs mere her: Her er de mulige - og mest sandsynlige - købere af Fona

Hvad vil Elgiganten med nye (dyre) butikker?

Alligevel er det noget af en overraskelse, at det er Elgiganten, der nu overtager resterne af Fona.

Over de sidste 10 år har Elgiganten sat sig solidt på store dele af detailhandelen med computere, fladskærms-tv og andre former for forbrugerelekronik.

Det er sket via et finmasket net af kæmpebutikker placeret i butikscentre spredt over hele landet. Prisernee har været lave og omsætningen har været stor.

Så hvad pokker vil Elgiganten med 10 dyre Fona-butikker, hvor af hovedparten er placeret på centrale cityadresser i Købehavn, Aarhus og Aalborg?

Svaret på det spørgsmål handler om Elgigantens nye konkurrent - det Expert-ejede Power - som siden sidste efterår har åbnet flere megavarehuse i direkte konfrontation med Elgiganten.

For lige så trist en skæbne Fona har lidt, lige så usentimentalt er markedet for forbrugerelektronik, hvor lave priser og stort vareudvalg er et must, hvis man vil overleve.

Eksklusivt udvalg

Med de 10 nye butikker flytter Elgigantens ejere nu slagsmålet over på en helt anden bane.

Med de nye butikker kan man nu arbejde målrettet på at banke Elgigantens brand ind i hovederne på strøgkunderne.

De nye butikker er ikke så store, og derfor vil man formentlig se, at de vil blive domineret af såkaldte A-brands.

Det vil være Apple-produkter sammen med topmodeller af pc'er og tablets, der vil dominere sammen med de nyeste modeller af lydanlæg og fladskærms-tv.

Og bliv ikke overrasket, hvis der i de nye city-udgaver af Elgiganten vil stå en stribe skærme, hvor kunderne online kan bestille varer til levering på hjemadressen.

Det er et træk, som vil skærpe profilen over for konkurrenter som Power, som endnu ikke er gearet til at give kunderne den slags service.

Vil styrke Elgigantens brand

Og når kunderne vover sig ud forstædernes butikscentre, vil de så forhåbentlig være mere tilbøjelige til først at tjekke butikshylderne hos Elgiganten frem for hos Power.

For selv om mange kunder har vænnet sig til at købe elektronik i store varehuse, er der lang vej før de store butikskæder har knækket koden, der skal få de fysiske butikker til at fungere sammen med onlinesalget.

For trods lave priser, strømlinede onlinebutikker, hurtig levering og gratis fragt den stigende onlinehandel, kommer en stor del af en butikskædes goodwill hos kunderne fra fysiske butikker, som helt banalt er synlige i bybilledet.

Så de 10 gamle Fona-butikker kan blive et forsøgslaboratorium for udviklingen af fremtidens elektronikhandel.

Det kan ende med at blive dyrt for Elgiganten, for huslejen er høj inde i byerne.

Kan man ikke holde omkostningerne i ro, kan man selvfølg bare lukke butikkerne. Det mønster så man for år tilbage, da Expert overtog det krakkede Merlin.

Men gevinsten for Elgigantens brand kan blive endnu større.

Læs også:

Flere købere var interesserede i Fona: "Vi har selvfølgelig solgt til højestbydende"

På besøg i tre Fona-butikker: Fire kunder købte tilsammen én cd og ét iPhone-cover




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere