Stort strategiskift for Elgiganten, men der er en god grund: Derfor køber Elgiganten Fona

ComputerViews: Elgigantens køb af stumperne efter Fona åbner ny front, der sætter hovedkonkurrenten under pres. Men det er en dristig manøvre, som let kan ende galt.

Artikel top billede

Elgigantens danske direktør, Peder Stedal, skal sørge for at omkostningerne til at drive de ti gamle Fona-butikker ikke løber løbsk.

To og en halv måneds dødskamp er nu slut. Elektronikkæden Fona forsvinder fra Danmarkskortet, og kun 10 butikker får lov at bestå.

I de 10 butikker pilles de gamle stilrene sort-hvide facadeskilte ned og erstattes med de lidt mindre kønne discountede blå-grønne skilte fra Elgiganten, som har købt stumperne af det skibbrudne Fona.

Læs mere her: Elgiganten overtager Fona

For to måneder siden skrev vi her på Computerworld, at den mest sandsynlige udgang på Fona-miseren var en regulær konkurs.

På en skala fra 1 til 10 satsede vi på et stort 7-tal, og vi anså det for meget lidt sandsynligt, at Elgiganten ville tage over.
For to måneder siden satte vi sandsynligheden for denne udgang - som nu er blevet til virkelighed -  til blot 0,5 på en skala fra 1 til 10.

Men vi tog altså fejl.

Ud over de 10 butikker, som nu skifter navn til Elgiganten, lukker 46 butikker. Hundredevis af medarbejdere mister deres job, og en lang stribe af vareleverandører vil formentlig tabe penge, når de store varelagre nu sættes på brandudsalg.

På papiret er det ikke en konkurs. Men ih, hvor det ligner.

Læs mere her: Her er de mulige - og mest sandsynlige - købere af Fona

Hvad vil Elgiganten med nye (dyre) butikker?

Alligevel er det noget af en overraskelse, at det er Elgiganten, der nu overtager resterne af Fona.

Over de sidste 10 år har Elgiganten sat sig solidt på store dele af detailhandelen med computere, fladskærms-tv og andre former for forbrugerelekronik.

Det er sket via et finmasket net af kæmpebutikker placeret i butikscentre spredt over hele landet. Prisernee har været lave og omsætningen har været stor.

Så hvad pokker vil Elgiganten med 10 dyre Fona-butikker, hvor af hovedparten er placeret på centrale cityadresser i Købehavn, Aarhus og Aalborg?

Svaret på det spørgsmål handler om Elgigantens nye konkurrent - det Expert-ejede Power - som siden sidste efterår har åbnet flere megavarehuse i direkte konfrontation med Elgiganten.

For lige så trist en skæbne Fona har lidt, lige så usentimentalt er markedet for forbrugerelektronik, hvor lave priser og stort vareudvalg er et must, hvis man vil overleve.

Eksklusivt udvalg

Med de 10 nye butikker flytter Elgigantens ejere nu slagsmålet over på en helt anden bane.

Med de nye butikker kan man nu arbejde målrettet på at banke Elgigantens brand ind i hovederne på strøgkunderne.

De nye butikker er ikke så store, og derfor vil man formentlig se, at de vil blive domineret af såkaldte A-brands.

Det vil være Apple-produkter sammen med topmodeller af pc'er og tablets, der vil dominere sammen med de nyeste modeller af lydanlæg og fladskærms-tv.

Og bliv ikke overrasket, hvis der i de nye city-udgaver af Elgiganten vil stå en stribe skærme, hvor kunderne online kan bestille varer til levering på hjemadressen.

Det er et træk, som vil skærpe profilen over for konkurrenter som Power, som endnu ikke er gearet til at give kunderne den slags service.

Vil styrke Elgigantens brand

Og når kunderne vover sig ud forstædernes butikscentre, vil de så forhåbentlig være mere tilbøjelige til først at tjekke butikshylderne hos Elgiganten frem for hos Power.

For selv om mange kunder har vænnet sig til at købe elektronik i store varehuse, er der lang vej før de store butikskæder har knækket koden, der skal få de fysiske butikker til at fungere sammen med onlinesalget.

For trods lave priser, strømlinede onlinebutikker, hurtig levering og gratis fragt den stigende onlinehandel, kommer en stor del af en butikskædes goodwill hos kunderne fra fysiske butikker, som helt banalt er synlige i bybilledet.

Så de 10 gamle Fona-butikker kan blive et forsøgslaboratorium for udviklingen af fremtidens elektronikhandel.

Det kan ende med at blive dyrt for Elgiganten, for huslejen er høj inde i byerne.

Kan man ikke holde omkostningerne i ro, kan man selvfølg bare lukke butikkerne. Det mønster så man for år tilbage, da Expert overtog det krakkede Merlin.

Men gevinsten for Elgigantens brand kan blive endnu større.

Læs også:

Flere købere var interesserede i Fona: "Vi har selvfølgelig solgt til højestbydende"

På besøg i tre Fona-butikker: Fire kunder købte tilsammen én cd og ét iPhone-cover

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job