Artikel top billede

EU forbereder opgør med Google om AdWord-reklamer - kan blive en alvorlig sag for Google

EU og Margrethe Vestager (R) er på trapperne med den tredje store monopol-sag mod Google. Denne gang handler det om selskabets brug af adword-reklamer.

EU's konkurrencemyndigheder med konkurrence-kommissær Margrethe Vestager (R) i spidsen er i gang med at forberede endnu en konkurrence-sag mod Google.

Det bliver i givet fald den tredje i rækken, efter Google tidligere har været i møllen med sager omhandlende henholdsvis Googles model med at låse sine services til Android samt Googles sammenlignings-tjeneste for e-handlende.

Det kan du læse mere om her: EU åbner stor Android-sag mod Google

I den måske kommende sag sætter EU projektøren på Googles annoncerings-tjeneste, AdWord, der i dag genererer langt hovedparten af Googles omsætning.

Gør skytset klar

Ifølge Bloomberg har EU-Kommissionen bedt de organisationer, der har indleveret forskellige former for bevismateriale til sagen, om at fjerne alle fortrolige dele i materialet eller give tilladelse til, at deres klager over Google vil blive delt med Google selv.

Den type forespørgsler er som regel forløbere til igangsættelsen af en egentlig monopol-sag i EU-systemet.

Læs også: Avis: EU på vej med største bøde nogensinde til Google: Skal betale 22 milliarder kroner for misbrug

EU-Kommissionen har tidligere meddelt, at den havde planer om at undersøge, hvorvidt Google udnytter sin dominerende markedsposition på markedet for online-annoncering til at pålægge kunder og distributions-partnere krav om ikke at anvende andre annoncerings-kanaler end Googles egne.

Ligeledes har EU tidligere bedyret, at Google mistænkes for at forhindre annoncører i at flytte deres kampagne-data over på konkurrerende platforme.

AdWord-annoncering er Googles største indtægtskilde, og åbningen af en sag på dette område kan blive langt mere alvorligt for Google end de to øvrige sager, der pågår i EU.

Googles AdWords er betalte søgeresultater, der vises side om side med de rigtige søgeresultater, når en given bruger søger på Google.

Findes Google skyldig i at misbrugt sin markedsposition på forskellige måde, risikerer selskabet at blive tildelt en bøde for hver af de tre sagspunkter på 10 procent af selskabets årlige, globale omsætning.

Google omsatte i fjor for cirka 500 milliarder kroner, hvoraf 90 procent - cirka 450 milliarder kroner - kommer fra annoncering.

Læs også:

Går Google over stregen med bundling af Android og egne apps?

Apple, Google og Microsoft i skattely: Vi står i et moralsk dilemma

Disse produkter tjener Apple, Google og Microsoft flest penge på

Avis: EU på vej med største bøde nogensinde til Google: Skal betale 22 milliarder kroner for misbrug

Stor EU-sag på vej mod Google: Sådan reagerer Google på beskyldningerne

Overblik: Sådan hænger EU's kæmpesag mod Google sammen: Flere vigtige spørgsmål står åbne




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere