Kunstig intelligens er meget mere end chat-bots – men hvordan kommer man i gang?

Klumme: Der tales og skrives meget om kunstig intelligens, men erfaringer med implemeteringer er få. Indførelse af kunstig intelligens kræver topledelsens involvering og en stringent metode – ellers er pengene spildte. Få mine gode råd her.

Artikel top billede

(Foto: Yannis Ntousiopoulos)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

En stor del af de virksomhedsledere, jeg taler med her i Danmark, forventer sig meget af kunstig intelligens, men har alligevel svært ved at forstå, hvad kunstig intelligens egentlig er, og hvilket potentiale det har for virksomheden. 
Kunstig intelligens er et af de mest omtalte nye it-teknologier, og det forventes, at 60 procent af alle it--investeringer inden for de næste år vil blive brugt på projekter, der på en eller anden måde relaterer sig til anvendelse af kunstig intelligens. 
Typisk er man begyndt med såkaldte ”chatbots” - det vil sige software, som man kan kommunikere med og få oplysninger fra.

Det er løsninger, hvor man på tværs af forskellige it-systemer automatisk kan hente oplysninger frem.

Disse chat-bots stilles så til rådighed for kunder eller interne medarbejdere, så de hurtigere kan få adgang til relevant information.

Hermed spares der tid og ressourcer, og alle får en bedre brugeroplevelse. Der findes tilsvarende ”robot”-løsninger, hvis formål er at forbedre enkelte under-processer i eksempelvis produktion eller supply management. 


Mere automatisering end egentlig læring
Disse robotløsninger har mere karakter af automatisering end egentlig læring, men omtaltes alligevel som kunstig intelligens.

Pilotprojekter og løsninger af denne type stiller ofte ledelsen tilfreds: ”Nu har vi også indført kunstig intelligens hos os,” hører man. 

Men kunstig intelligens er meget, meget mere end ”chatbots”, og de få virksomheder og organisationer, som for alvor har forstået det, er ved at skabe sig meget stort fordele, da de er kommet så meget foran i udviklingen, at andre vil få svært ved at følge med. 
Kombinationen af maskinlæring (anvendelse af algoritmer), big data og stor computerkraft giver i dag mulighed for at lave selvlærende systemer, der kan skabe helt nye indsigter og forretningsmuligheder for virksomheder og organisationer.

Her er der virkelig tale om muligheder for at ’disrupte’ sin forretningsmodel og skabe store, nye konkurrencemæssige fordele. 

Jim Hageman Snabe og Mikael Trolle har netop udgivet en interessant bog - 'dreams&details' - som på en nutidig måde viser, hvordan disruptive ændringer - som eksempelvis anvendelsen af kunstig intelligens  - bør håndteres ledelsesmæssigt.

Eller som de skriver:

”Vi mener, det kræver en ny form for ledelse, som kan forstå spillereglerne i den digitale udvikling, genopfinde virksomheden fra en styrkeposition og tænke eksponentielt i stedet for lineært og hjælpe andre til at gøre det samme.”


Hvordan integrerer man optimalt?
Derfor skal man på ledelsesniveau i virksomheder og organisationer tage teknologier som kunstig intelligens meget alvorligt og se på, hvorledes det optimalt integreres i forretningen.

Det er ikke noget, som man kan overlade alene til en ot-afdeling eller en udpeget CTO.

Topledelsen skal involveres, da det er virksomhedens fremtid, der står på spil

Der er fire grundfaser, som man kan arbejde med for at komme godt i gang.

Disse er:

1. Få viden om hvad kunstig intelligens er, få oversigt over, hvor langt virksomheden er med it og eventuel kunstig intelligens, og hvordan det vil kunne påvirke virksomheder og dets medarbejdere fremover.

2.Kortlægning af kundebehov, partnermuligheder, teknologi muligheder, datakilder og procesgennemgang.
 
3.Prioritering og gennemførelse af reelle pilotprojekter.

4.Forberedelse af implementeringer i større skala.

Fase 1 og 2 kan gennemføres normalt gennem ledelses workshops i løbet af nogle ugers intensivt arbejde og kan danne grundlag for en solid strategi for det efterfølgende arbejde. 
Udgangspunktet kan være en design thinking workshop hvor kunde/bruger delen analyseres samt en overordnet vurdering af virksomhedens nuværende it kunnen og viden, data adgang og procesbeskrivelser.
Fase 3 kan strække sig over nogle måneder, hvor forskellige muligheder afprøves og evalueres af en dedikeret arbejdsgruppe med ledelsesinvolvering.

Pilotvalg afhænger af potentialet og mulig implementeringshastighed.

De valgte pilotprojekter kan herefter igangsættes og køres som en slags agile software udviklings projekter med en række ”test/learn” processer.

Udfordringen med disse piloter vil være, at de ikke kan dække alle elementer, vil være ukorrekte etc., men de kan give en indikation af, hvilke projekter, der er bedst kvalificeret til et videre forløb.

Samtidig får man skabt indsigt i ens datagrundlag, procesudfordringer og mulige partnere.

Fase 1, Fase 2 og Fase 3 kan gennemføres uden de store investeringer, men vil danne et solidt grundlag for beslutningen om, hvor der skal satses med en fuld implementering.
Fase 4 (med den fulde implementering) er naturligvis langt den mest omfattende, men vil kunne sættes i gang baseret på erfaringerne fra pilotforsøgene, og den læring der er skabt gennem fase 1 og 2. 
Her skal man blandt andet:

• Bygge den rigtige it-infra-, cloud- og datastruktur.

• Vælge værktøjer, og hvilke open source platforme man vil anvende.

• Ansætte/udvikle de nødvendige kunstig intelligens skills til in-house brug og identificere samarbejdspartnere.

• Beslutte hvorledes virksomheden organiserer sig omkring kunstig intelligens.

• Vurdere og mitigere eventuelle juridiske og etiske forhold, som opstår som følge af kunstig intelligens.

• Udvikle den mere langsigtede implemenenteringsplan og investeringsramme.

• Beslutte hvorledes udviklingen i kunstig intelligens skal følges – her kræves at topledelsen integrerer dette i den overordnede virksomhedes planlægning, således at man har større sikkerhed for at opdage, hvornår det er tid til ‘sæsonskifte’, som Jim Hageman Snabe og Mikael Trolle betegner det tidspunkt, hvor det er nødvendigt for virksomheden at genopfinde sig selv   

Bag ved gennemførelsen af de fire faser i ovenstående ligger der en lang række af allerede eksiterende work-shop modeller, design modeller, cases fra andre virksomheder man kan inddrage i det videre arbejde. 
Det kræver topledelses fulde forståelse og inddragelse i hele processen. Det er altså langt mere en ”bare” at sætte en chat-bot i gang med at forbinde en række eksisterende systemer. Det handler om virksomhedens overlevelse.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling. 

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt? 

Læs vores klumme-guidelines og send os noget tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Erfaren IT-tekniker indenfor serverhardware og datacenterdrift

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S