Du bør gøre it-afdelingen til omdrejningspunkt for forretningsudvikling: Nøgleordet er dynamik

Klumme: Disruption, innovation, agile processer og fail fast-mindset. Den forøgede startup-tankegang i dansk erhvervsliv stiller store krav til it-afdelingernes fleksibilitet, som ofte kan være på bagkant i forhold til de nye løsninger, der er behov for. Men med den rette strategi kan it-afdelingen vende processsen på hovedet og gøre sig selv til omdrejningspunkt for virksomhedernes strategiske forretningsudvikling.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribentens synspunkter.

Virksomheden er en dynamisk størrelse, som hele tiden skal tilpasse sig ændringer i markedet.

I takt med at hastigheden af den teknologiske udvikling accelererer, og konkurrencen på markedet tager til, sker forandringerne hurtigere end nogensinde før.

Det betyder, at der er konstant ændrede behov til it-services og udstyr samtidig med, at der fortsat eksisterer benhårde krav om at holde en stabil drift med minimum af nedetid.

I dag ønsker virksomheder fleksible løsninger med fri adgang til de nyeste funktioner/services, som man kender fra diverse løsninger i skyen.

Samtidig er kompleksiteten voksende, så det er vanskeligere at bevare overblikket og forudsige hvilke it-investeringer, der er behov for til næste år.

Det skaber udfordringer ad libitum for it-afdelingen og rejser et behov for at gentænke problemstillingen.

Vend processen på hovedet
Herfra skal lyde en opfordring om at vende processen på hovedet.

Ved at kombinere it-services med monitorering baseret på for eksempel kunstig intelligens kan it-afdelingen i danske virksomheder opnå en mere proaktiv og fremtrædende rolle i virksomhedens forretningsudvikling.

I dag findes der løsninger, der gennem kunstig intelligens, maskinlæring og kontekstuelle data kan skabe detaljerede indsigter om organisationens it-udstyr, programmer og brugeradfærd.

Det kan hjælpe it-afdelingen til at identificere og udbedre potentielle problemer, før de finder sted og ovenikøbet skabe ny viden og forudsigelser om fremtidige behov baseret på fakta frem for mavefornemmelser og korridorsnak blandt medarbejderne.

På samme måde er det altid værd at overveje, om it-afdelingen udfører de opgaver, som skaber mest værdi for forretningen.

Der er en lang række basale ydelser, som med fordel kan lægges ud af virksomheden, så it-medarbejderne kan hjælpe virksomheden til at udforske nye muligheder i markedet snarere end at løse support-og driftsopgaver.

I dag findes der fleksible service-løsninger, som kan optimere it-aktiver og -ressourcer i en samlet løsning, der kombinerer hardware, indsigtsfulde analyser, proaktiv styring og tjenester til enhedslivscyklusser.

Dynamik er nøgleordet – også for it-afdelingen. Med brug af den rette teknologi og fleksible serviceydelser kan it-afdelingen realisere sit fulde potentiale som en katalysator for virksomhedens videre udvikling.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.





mest debatterede artikler

CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Stor rapport kortægger: Sådan er kundernes forventninger til en moderne kundeservice
Kender du din målgruppes foretrukne kanal til annoncering, salg og kundeservice? Ved du om salg og kundeservice arbejder godt nok sammen? Og i hvilken grad lever du op til kundernes forventninger? De spørgsmål kan du finde svar på i dette whitepaper fra Zendesk, som via knapt 5.000 interviews og spørgeskemaer har kortlagt både kunder og customer experience-folks erfaring og forventninger til en god kundeoplevelse. Whitepaperet er derfor en oplagt og overskuelig målestok, for dig der arbejder med customer experience og vil benchmarke sin egen indsagt – eller til dig, der skal til at etablere en moderne kundeoplevelse og vil prioritere indsatsen korrekt.