Artikel top billede

"Alene i dag har vi været på Aula, Docento, MitCFU, MatematikFessor, Clio Online, Google Classroom og Google Docs – og jeg har sikkert glemt et par stykker"

Kommentar: At læse hjemmelektier med ungerne er som at kigge på et Europakort anno 1799. Lad os at håbe, at underviserne ikke begår samme fejl som it-branchen.

Kære superbrugere, skolelærere og undervisere i hele Danmark

Med lukningen af skoler, universiteter, gymnasier og tekniske skoler har I fået en gylden mulighed for med ét slag at bringe undervisningen i Danmark 10 år frem.

Det er nu, at lederne lytter til jer, det er nu, at eleverne sidder parat og det er nu, at en skævert eller to nemt tilgives.

Selv statsministeren har indrømmet, at hun ikke kommer gennem coronakrisen uden at begå fejl.

I ved nok allerede, at der allerede findes næsten uanede muligheder for at flytte opgaver, lektier, forelæsninger og materialer online.

Som far til drenge i 5. og 9. klasse kan jeg se, at I de sidste par dage har benyttet jer flittigt af de muligheder.

Et Europakort anno 1799

Derfor er det, at læse lektier med ungerne, som at kigge på et Europakort anno 1799.

Det var en verden domineret af et par store imperier, lad os kalde et af dem Aula, og så uendeligt mange af små ekstremt selvstændige kongedømmer.

Alene i dag har jeg og min søn i 5. klasse været logget på Aula, Docento, MitCFU, MatematikFessor, Clio Online, Google Classroom og Google Docs – og jeg har sikkert glemt et par stykker.

Jeg synes, det er fantastisk, at vi har et så alsidigt edutech-miljø i Danmark, der har givet os så mange selvstændige løsninger.

Her er ingen stor statslig monolit – og så kan man anvende Uni-login over det hele. En slags uddannelsessektorens Schengen. Hatten af for det - og få nu øget kapaciteten.

Læs også: Uni-login ramt af store driftsforstyrrelser: Ingen skoleelever kan logge på

Men kære superbrugere, skolelærere og underviser. Jeg har et godt råd til jer: Lær af it-branchens hårdvundne erfaringer og sæt brugeren i centrum.

Ingen hånende Linux-kultister

Jeg indrømmer gerne, at det er et råd, som it-branchen først selv for alvor har taget til sig de seneste 10 år.

For inden da var der alt for meget CTLR+ALT+DEL, mystiske batch-kommandoer og en sær sekt af Linux-kultister, der hånede dig, hvis ikke du kunne skrive din egen printerdriver.

Det er også et godt råd, som jeg tænker, at I kan bruge.

For de seneste dages lektier har ikke taget lang tid.

Men jeg kan forestille mig, at mødet på lærerværelset må have været som den berømte scene i Life of Brian, hvor oprørsbevægelsen ikke engang kan finde ud af, hvem den gør oprør mod (se klassikeren her).

Derfor skal man som elev og forældre som i en anden Dan Brown-roman gennemtrawle alle systemerne for at finde ud af, hvad dagens opgaver er.

På mine ungers skole begynder det oftest med en besked i Aula, der henviser til listen i Docento.

Docento henviser dog til Google Classroom, hvor opgaverne endelig findes. De skal dog afleveres i Google Docs - så snart ebogen, der hentes fra MitCFU, er læst.

Forvirret? Så bare vent til næste fag.

Derfor kære superbrugere, skolelærere og undervisere: Tak for jeres engagement og jeres lyst til at indtage nyt land.

Men bitte please prego og por favor: Støt op om at redde den sidste rest af fornuft, der er tilbage efter flere dages karantæne - og kommuniker på færre platforme.

Begå ikke vores gamle fejl - sæt brugerne i centrum.