(Foto: Dan Jensen)

Så er det ikke sværere: Hul på bylden og i gang med ML

Klumme: Så skete det. Jeg fik hul på bylden og lavede min første Python-scriptede algoritme. Pludselig var tiden, opgaven og månens stilling den helt rette. Virksomheder kan sagtens komme med på rejsen!

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for skribenternes synspunkter.

Wauw. Pludselig lå hele verden åben for mig.

Sådan føltes det i hvert fald for et kort øjeblik.

Som en erfaren datahåndværker, dataingeniør og informationsarkitekt var det skønt at stå fadder til sin første ML-algoritme og se den levere.

En lille prototype – selvfølgelig – men den satte straks hjernen i gang med at finde på nye måder at bruge Machine Learning på.

En uge senere…

Det lille skub kom da en af de studerende i vores data lab i SAP Experience Centeret arbejdede på en algoritme til at bestemme en films genre.

Det uforpligtende projekt måtte jeg kaste mig ind i, og på en uge var vi flyttet fra ide til kode og færdig service. Processen rummer – i allergroveste træk - at man skal finde og udvikle Python-koden, og man skal sætte den sammen med data, og så skal man sætte hele herligheden i produktion.

Jeg taler ML

En stor fornøjelse og en AHA-oplevelse.

Der er sagt og skrevet så meget om kunstig intelligens, og derfor kan det føles som et gennembrud at komme fra det overordnede meta-niveau til rent faktisk at udtrykke sig på Swahili … jeg mener ML. Og så er det heller ikke sværere!

Tendens til at overkomplicere
I virksomhederne kan der være en tendens til at overkomplicere dette felt.

Enten sker der absolut intet eller også bliver projektet med at indtænke ”kunstig intelligens” så mastodontisk, at det ikke rykker sig ud af flækken eller løber ind i diverse organisatoriske og ressourcemæssige problemer.

Men over lange strækninger er det faktisk sådan, at vi kan genbruge meget af den organisation og viden, som vi bruger på næsten alle andre områder, når vi skal udrulle it-løsninger i organisationer.

Begynd med use case
For det første må og skal vi begynde med et forretningsmæssigt problem. En proces, et produkt eller noget andet, som vi vil forbedre.

Denne use case skal være virkelig og den skal ejes af forretningen. Uanset om vi vil bruge SAP eller andre løsninger til at løse problemet.

CBS’eren, håndværkeren og arkitekten
For det andet skal projektet have et sæt gammelkendte kompetencer eller roller dækket ind.

Udover den klassiske forretningsejer – lad os kalde hende CBS’eren – skal vi have en data scientist og en arkitekt.

CBS’eren ejer casen og vurderer værdien og retningen i projektet.

Data scientisten er datahåndværkeren, som arbejder med data og med kodning.

Mellem de to kernekompetencer har vi brug for en brobygger. En arkitekt eller ingeniør, som kan etablere det samlede miljø og den infrastruktur, som er nødvendig for at nå målet.

Disse tre kompetencetyper skal være der, men de behøver naturligvis ikke at være fordelt på tre personer.

Langtidsholdbart og replikerbart
For det tredje skal det enkelte ML-projekt ses som ét i en række, så erfaringen opsamles gennem en struktur, der giver en virksomheden en langtidsholdbar tilgang til data og avanceret analyse.

Målet er at opbygge et organisatorisk miljø, så løsninger kan knopskyde og befrugte hinanden, og så man undgår at begynde fra scratch hver gang.

Ellers er der overhængende risiko for, at erfaringen bliver for ”håndholdt” og dermed flygtig og svær at replikere.

Ikke meget i dette er nyt. Tværtimod. Vi skal ikke gøre ML sværere end det er.

Jeg var måske selv faldet lidt ned i den grøft, og det var dejligt at komme over på den anden side.

ML til at svare kunder?
Det lille pilotprojekt har for øvrigt kastet en ide af sig.

Vi får mange kundehenvendelser som enten er Request For Information eller Request For Proposals, og en del af besvarelsen er et sæt af standardinformation om protokoller, rapporteringsformater og underliggende teknologi-komponenter.

Derfor er der ofte en stor fællesmængde i svarene.

Ideen er den simple at lade en ML-algoritme lære af vores seneste besvarelser, og derefter automatisk levere udkast til det nye svar, som vi skal give til en kunde.

Kan godt ske jeg stadig er en amatør, men jeg har troen på at det kan lade sig gøre.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.




Premium
Huawei ville have skriftlig garanti mod udelukkelse på det danske marked - Udenrigsministeriet afviste
Kinesiske Huawei har anmodet om en skriftlig garanti mod udelukkelse på det danske marked. Anmodningen blev afvist af udenrigsministeriet, hvor argumentet lød, at det ikke var "kutyme" at give specifikke selskaber skriftlige tilkendegivelser om, hvorvidt de er velkomne til at gøre investeringer i Danmark.
Computerworld
Kinesiske TikTok lukker ned i Hong Kong efter indførelse af censur-lov
TikToks kinesiske moderselskab Bytedance lukker for adgang til den populære app i Hong Kong. Til gengæld vil en kinesisk version af appen fortsat være tilgængelig i Hong Kong
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan skaber du mere effektive forretningsprocesser med automatisering
Virksomheder skal kunne håndtere enorme mængder af data, hvilket har affødt et behov for smartere og mere effektive løsninger til håndtering af de daglige, ensformige og rutineprægede processer. Hvor disse opgaver tidligere kunne klares via manuel arbejdskraft, kalder markedets udvikling og efterspørgsel nu i højere grad på automatiserede alternativer. Og det er netop her, at process mining kommer ind i billedet som et operativt værktøj til at kunne maksimere procesautomatiseringernes samlede effekt og afkast – gennem visualisering og analyse af dit komplekse dataflow. I dette whitepaper kan du lære om koblingen mellem procesoptimering og process mining – et intelligent optimeringsværktøj, der giver dig mulighed for at spore og visualisere dine data, så de bliver analyserbare og kan udnyttes til procesoptimering og til at eliminere dine digitale omveje.