Spilanmeldelse: Carrion er en horror-oplevelse fra et andet perspektiv

Carrion låner med tentakler og tænder fra John Carpenters The Thing og andre science-fiction klassikere, men bytter fornøjeligt om på rollerne.

Artikel top billede

Fjenderne bliver mere og mere udspekulerede jo længere det hele skrider frem, hvilket medfører at man både tvinges til at blive bedre til at udnytte de evner man optjener, samt udnytte de muligheder for snigangreb som stort set hver bane indeholder.
Foto: Phobia Game Studio.

De fleste spil har det ganske naturligt med at sætte dig i helterollen, hvor du er den eneste der kan redde personer, nationer, verdner og galakser fra ondskabsfulde skæbner, uanset om fjenderne tæller diktatorer, gale videnskabsmænd eller måske endda fjender fra det ydre rum.

Som det også gælder i andre medier, er flere nye spil ganske vist begyndt at eksperimentere med helteroller der også har deres egne fallerede bagsider, men det gælder nærmest for alle udgivelser at hovedrolleindehaveren vil have gjort det hele godt igen når rulleteksterne smyger sig over skærmen til sidst.

På den måde adskiller Carrion sig radikalt fra det meste andet på markedet, for til trods for at hele oplægget er planket fra de bedste science-fiction/horror film, er der byttet om på helte- og skurkerollerne, således at du i form af et voldsomt rum-monster skal gøre livet så surt som muligt for alle de mennesker du møder på din vej.

Og blandingen af det velkendte der har fået et gevaldigt twist, fortsætter i resten af spillet. Banerne ligner således til forveksling omgivelserne fra klassiske actionspil, hvor platforme, nøglepaneler og hemmelige rum opfordrer til udforskning og intense kampe. Forskellen er dog i Carrion at de er lavet til dine fjender, altså den menneskelige stab af forskere og militærpersonale, som paniske forsøger at genstarte sikkerhedsprotokoller for at indespærre monstret der er sluppet løs.

Det hele er holdt på et 2D-plan, hvilket her er til spillerens fordel da det giver rig mulighed for at nærstudere dine omgivelser inden man listigt forsøger sit angreb. Til trods for at man er et monster bestående af fangarme, tænder og en enorm bevægelighed, er man nemlig stadig særdeles skrøbelig. De menneskelige fjender er føde og gør størrelsen og styrken på monstret større, men rammes man af for mange fjendtlige projektiler vil klumper af monstret hurtigt blive skudt af, hvilket efterlader en med kun en lille portion livsenergi tilbage.

Det kan derfor altid betale sig at kigge sig for inden man går i gang, og luftkanaler, mørke kroge og faldefærdige skakter viser sig hurtigt som perfekte steder hvorfra man kan angribe fjenderne en af gangen, i stedet for at lade dem koordinere deres modangreb.

Her er det også sjovt at opleve hvordan det hele organisk udformer sig som man har set i de fleste af de film de så tydeligt har inspireret det hele, og når de kampklædte soldater eksempelvis er skaffet af vejen, kan man både se og høre de resterende forskere gå i komplet panik fordi de godt ved hvad der venter.

For at tilføje det hele en smule dybde har udvikleren lænet sig op af Metroidvania-genren, hvor de evner der løbende optjenes åbner op for nye passager og hemmeligheder i tidligere besøgte områder. Carrion har dog meget mere travlt med at se frem end det har med at se tilbage, og langt det meste af spilletiden bliver derfor brugt på at finde nye og kreative måder at udnytte sine tillærte evner på.

Carrion er på sin vis dejligt original fordi det lader dig tage rollen over monstret i et spillet, uden at forsøge at forsøde det hele ved at filtrere det gennem en historie om et monster der bare gerne vil hjem eller lignende. I stedet får man her lov til at udgøre en helt igennem ondskabsfuld organisme der helt rimeligt spreder panik på alle tidspunkter.

Spilmæssigt kunne det have været skarpere med større adspredelse i opgaverne og lidt strammere banedesign, men grundideen, monsteret og det aldeles herlige sus det giver at storme igennem en klynge fjender uden de når at se hvad der sker, præcis som de ikoniske monstre gjorde det i Aliens og The Thing, bliver ved med at underholde hele vejen igennem spillet.

Læs også:Anmeldelse af Final Fantasy VII - Remake: En rollespils-gigant er endelig blevet vakt til live igen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Se alle vores events inden for it

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S