Tør du lægge din it i hænderne på ukendte leverandører?

Klumme: Derfor bør du selv kontrollere, at dine leverandører er ægte engagerede i cyber-sikkerhed.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld US/CIO)

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Tør du lægge din it i hænderne på ukendte leverandører?

Tja hvorfor egentlig ikke? Tillid er en god ting, men kontrol er endnu bedre. Og uden kontrol bør man hverken stole på kinesere, amerikanere, danskere eller nogen anden nationalitet for den sags skyld.

En af vor tids helt store udfordringer er at sikre ikke alene sine egne it-systemer og sine og kundernes data, men også at sørge for at de leverandører, der har adgang til dine data og systemer, har styr på deres sikkerhed.

Det kan være svært nok at sikre sine egne systemer og data, men en stor del af sikkerheden ligger jo netop hos de partnere og leverandører, du arbejder sammen med.

Hvis de har adgang til dine systemer og data, er det altafgørende, at du ved, hvordan de håndterer deres sikkerhed og sikkerheden omkring dine og dine kunders data.

Her er det så, at nationalitet spiller ind. Nogle lande blacklister simpelthen leverandører, fordi deres produkter mistænkes for at indeholde digitale bagdøre.

Det er vel ikke helt rimeligt og iøvrigt meget udansk.

I virkeligheden handler det i højere grad, om at basere sine indkøb på kontrol med sine leverandører snarere end hvilken nationalitet, de har.

Digitaliseringsstyrelsen har netop opsat 20 krav til leverandører, der ønsker at levere til det offentlige. Men krav kan du nok ikke forvente, at alle dine leverandører har sat sig ind i. Derfor bør du selv kontrollere, at dine leverandører er ægte engagerede i cyber-sikkerhed.

De rimelige spørgsmål

Her er nogle spørgsmål, du bør stille til dine leverandører:

  • Risikoidentifikation og afhjælpning – Overvåger dine leverandører proaktivt nye trusler, når de opstår, og kender leverandørerne til truslernes potentielle indvirkning på operationer, data og personer?

    Har de en strategi på plads til at lukke sikkerhedshuller og sårbarheder? Hvilke politikker har de på plads vedrørende cyber-sikkerhed?

  • Løsninger bygget med cyber-sikkerhed i tankerne - Er leverandørernes løsninger udviklet med flere sikkerhedslag såsom anvendelse af avancerede autentificerings- og krypteringsteknologier? Beskytter de organisationens data og deres kunders privatliv?
  • Et netværk af tillid - Arbejder dine leverandører med partnere, der også har sikkerhed og databeskyttelse i tankerne? Vurderer og udvælger de omhyggeligt partnerne for at sikre de højeste niveauer af cyber-sikkerhed og compliance?

  • Gennemsigtighed og åbenhed – Hvilke foranstaltninger træffer dine leverandører for at informere og støtte deres kunder om best practises for cyber-sikkerhed? Er de opdaterede omkring kendte sårbarheder, og deler de strategier og opdateringen til hurtig afhjælpning og genetablering?

  • Standarder for datasikkerhed og beskyttelse af personlige oplysninger – Overholder leverandørerne informationssikkerhedsstandarder så som ISO27001? Engagerer de tredjepartsrevisorer og udfører de jævnlige og dybdeborende tests for at identificere og afhjælpe sikkerhedshuller? Har de certificeringer fra andre tilsynsmyndigheder og internationale sammenslutninger.

Når alt kommer til alt, opnår man ikke det højeste niveau af modstandsdygtighed mod cyber-trusler, når man står alene.

Det sker, når alle involverede forpligter sig til best practises – både kinesere, amerikanere, canadiere, danskere osv..

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Cyber Security Festival 2025

Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil