Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

SLI vs CrossFire - dobbelte grafikkort i nærkamp

Hvad er bedre end et grafikkort? To, naturligvis. Men hvilke to?.

Af Redaktionen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

I mange år har tanken om at konfigurere et multi-gpu-system udløst stor frustration hos selv de kvikkeste pc-entusiaster. Vi har set det ske for selv de bedste.

Vores tidligere tekniske redaktør sidder i øjeblikket i en gummicelle, hvor han dekorerer væggene med sin afføring efter at have prøvet at få et par X1900XTX’er til at samarbejde (eller også kunne han blive pr-medarbejder hos Take-Two).

Det er ikke kun den omstændighed, at opsætningen af et CrossFire- eller SLI-system var en trættende proces, der krævede nøjagtig tilpasning af komponenterne, bios-indstillinger og et softwarehelvede, som førte til nervesammenbrud.

Hvis man var en af de få med den magiske adgangsbillet, som et fungerende multi-gpu-system er, ville man ikke få ret meget ydelse for den ekstra silicium, man møjsommeligt havde lagt i maskinen.

Den oprindelige tanke var, at man skulle købe et mellemklasse-grafikkort. Når trangen til opgradering så blev overvældende, kunne man købe endnu et kort, sætte det i maskinen og så fik man en ydelse, der var en million gange så god.

Der blev solgt mange SLI- og CrossFire-bundkort på den baggrund til folk, der ville nyde den kortlivede fornemmelse af fremtidssikring. Naturligvis var det ikke så enkelt, og resultaterne levede aldrig op til forventningerne.

Når tiden var inde til at opgradere til endnu et mellemklasse-grafikkort, var de blevet så forældede, at man lige så godt kunne købe et fremragende enkelt-gpu-kort. Så slap man også for at døje med multi-gpu-driverproblemer.

Hvad angår software, er det gået støt fremad. Vi får ikke længere de hovedpiner, der tidligere kom af at prøve at få vores drivere til at genkende de ekstra gpu’er, og vi slipper for de problemer, de knytter sig til nye spillanceringer. Ja, DiRT2: Det er dig, vi taler om.

Fremkomsten af kort med flere gpu’er har hjulpet på sagerne. Navnlig AMD’s ændrede holdning, der overlader de dyreste kort til de monstrøse pixelskubbere. Nu drejer multi-gpu-systemer sig om at få højtydende systemer uden at skulle tilføje ekstra kort undervejs.

Imidlertid var der kun tale om en forbedret ydelse på 60 procent, når man tilføjede et ekstra kort, og den forbedring blev endnu mindre, når man gik til triple-SLI eller quad-CrossFire.

Men efter at både Nvidia og AMD har lanceret deres nye generation af DXII-kompatible grafikkort, er tiden inde til at se, om det stadig er klogest at købe det hurtigste kort, man kan finde, eller om to kort indiskutabelt er bedre end et.

Som repræsentant for den nyeste generation inden for grafik har vi Nvidias billige kort, der leverer en multi-gpu-konfiguration til under 2.000 kroner.

Med moderne DirectX 10-spil taler vi om en gennemsnitlig stigning på lige under 70 procent, når man inddrager endnu et kort. Med den ekstra grafikhukommelse og processorkraft får man noget for pengene.

Hvis man ser på de skrappe test som Stalker, Call og Pripyat og Metro 2033, svinder resultaterne betydeligt, eftersom gpu’en er et par generationer gammel.

Men hvis du har et GTS 250 i din maskine og en skærm på 1.680×1.050, kan du for under 1.000 kroner komme op på over 30fps med det hele slået til i Just Cause 2.

Heaven Benchmark stiger smukt med flere gpu’er, og GTX 470 kan faktisk opnå en stigning på 101 procent.

Spilresultaterne er dog ikke så overbevisende, men man skal bemærke forskellen mellem stigningen ved høje opløsninger sammenlignet med de lavere.

Den gennemsnitlige stigning ved 2.560×1.600 er meget imponerende: 80 procent. De, der spiller på så store skærme, får en relativt stor forbedring.

Til gengæld bliver man skuffet, hvis man ser på framerates ved en lavere opløsning på 1.680×1.050, for her stigningen kun 32 procent. Det viser, hvor fokus for moderne SLI ligger, nemlig på de store skærme.

Som man kunne forvente, er stigningen i ydelse næsten identisk, hvad enten man tilføjer et ekstra GTX 480 eller et GTX 470, for arkitekturen er nøjagtig den samme.

Hvis man ser på de rå tal, viser det sig, at hvis man vil have den hurtigste dual-gpu-konfiguration, skal man til lommerne og sætte to af Nvidias stærkeste Fermikort i maskinen.

Så får man et grafisk system, der koster næsten 10.000 kroner, men når man får 100fps i både DiRT 2 og Far Cry 2 ved 2.560×1.600 og de højeste indstillinger, er det måske pengene værd.

Spil ved høj opløsning er Fermikortenes SLI-fokus, og med disse talt er der svært at være uenig med Nvidia.

Det er kun de relativt lave stigninger i ydelse med Just Cause 2, der forhindrer de billige kort i denne Cross-Firetest i at levere en mere imponerende gennemsnitlig stigning med endnu et kort. De 80 og 85 procent i Far Cry 2 ved 1.560×1.600 og 1.680×1.050 giver bedre skalering end begge Nvidias Fermikort.

Til 2.600 kroner for et par HD 5770’er får man en markant bedre ydelse end med et enkelt HD 5850, der koster stort set det samme. Med især AMD’s forbedringer er man bedre hjulpet med to HD 5770’er end med et enkelt HD 5850, når det gælder multi-gpu-spil.

Det mest overraskende er dog, at to HD 5770’er faktisk slår et enkelt GTX 470. Imponerende.

Hvis du allerede har et HD 5850, er der gode nyheder. Hvis du sætter et ekstra kort i, får du betydelige forbedringer i ydelsen, navnlig ved høje opløsninger.

Når det gælder allroundhastighed, er HD 5850 det bedste, AMD kan tilbyde med en gennemsnitlig stigning på lige over 70 procent ved 2.560×1.600.

Det er mindre end den imponerende stigning, man får med to Nvidia-kort, men CrossFire HD 5850-kort er stadig en gåde. De er næsten på niveau med HD 5970, men væsentligt hurtigere end GTX 480.

Det er et kort, der kun er 300 kroner dyrere end to af de her. AMD’s multi-gpu-strategi ser ud til at fungere.

Disse kort har siddet i de hurtigste spil-pc’er i det seneste halve år. Samlet er det næsten 1.000 kroner dyrere end HD 5970, men de giver en langt højere spilydelse. Men forbedringerne kan næppe berettige den ekstra udgift.

Det interessante er imidlertid, at de nyeste Catalyst-drivere har forbedret AMD’s spilydelse så meget, at HD 5870 er kommet foran GTX 470 både i konfigurationer med et og to kort.

AMD’s fokus på multi-gpu, der skal støtte komponenterne i den dyre ende, ser ud til at virke.

SLI og CrossFire er virkelig ved at føre sig frem. Nem installation og de spirende forbedringer, man får ved at tilføje et ekstra kort, gør mulig-heden tiltrækkende.

Så vidt vi kan se, er det Nvidia, der er nået længst med multi-gpu-teknologien. Begge de nyeste kort leverer en gennemsnitlig stigning i framerates på 80 procent ved den imponerende opløsning på 2.560×1.600.

I den lavere ende af skalaen får man en temmelig ringe forbed-ring på 32 procent ved 1.680×1.050.

Men man skal kun af med ekstra 300 kroner (eller deromkring) for et grafikkort, hvis man har en skærm, der er stor nok.

AMD lægger stor vægt på sin multi-gpu-løsning, HD 5970, men man har ikke helt fået den samme forbedring ud af at tilføje et ekstra kort. AMD’s 5-kort er bedre end Fermierne i den lave ende, men kun HD 5850 kan levere forbedringer på over 70 procent.

AMD kan imidlertid konkurrere, når det gælder forholdet mellem pris og ydelse. Siden AMD lancerede 10.4-versionen af Catalyst-driverne, har GTX 470 fået tæv. HD 5770 i CrossFire kan sagtens stå sig mod det langsommere Fermikort, og et par af dem er også væsentligt billige-re. De slår også HD 5850, der koster det samme, og opnår også en forbedring på over 60 procent.

Topydelsen går imidlertid til de vanvittige tal, man får ud af GTX 480, når man tilføjer et ekstra kort. Men her taler vi om grafikkomponenter til næsten 10.000 kroner. Medmindre man har 30-tommer-skærme, er det næppe pengene værd.

Men alt dette med multi-gpu er nu relevant og ikke blot en teknisk demonstration, hvor gpu-producenterne kan vise, hvad deres grafiske perler kan præstere, når prisen ikke betyder noget.

Det er også nemt. Vi havde på intet tidspunkt problemer med disse seks forskellige konfigurationer. En simpel afkrydsningsboks i de relevante driverfelter i Windows var nok til at få dem til at arbejde sammen.

Når det gælder AMD, skal man ikke bruge flere penge for at få mulighed for senere at tilføje et kort. De fleste moderne bundkort har flere pci-stik med understøttelse af CrossFire.

Hos Nvidia er det en anelse mere kompliceret. Det er sværere at finde SLI-kompatible bundkort, og de kan være dyrere.

Men fremtiden ser lys ud, og i GTX 470’s Heaven 2.0 Benchmark har vi for første gang set, at et ekstra kort mere end fordobler ydelsen.

Nvidias dominans i kampen om procentstigninger betyder, at SLI pludselig er langt mere interessant denne sommer, når Fermi-mellemklassekortene dukker op.

Dobbelt så høj ydelse?

Hvor stor forskel gør det andet kort?