Pas på med at geotagge dine billeder, når du er på ferie

Mere end hver fjerde dansker afslører gerne, hvor de befinder sig i sommerferien, ved at bruge geotags, når der deles billeder på Facebook og andre sociale medier. Det kan hjælpe indbrudstyve til at vide at der er fri bane til at plyndre hjemmet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Hej, vi er i Las Palmas, så bryd bare ind i vores hus.” Den besked er der næppe mange danskere, der klistrer op på hoveddøren, inden de tager afsted på sommerferie. Og så alligevel. Mere end hver fjerde af os deler nemlig billeder med såkaldte geotags på de sociale medier. Det viser nye tal fra Deloitte. Det betyder, at venner og familie kan se, hvor i verden vi befinder os. Det kan indbrudstyvene også.

"Geotagging er et meget udbredt fænomen, som ganske enkelt betyder, at man kan se, hvor et billede er taget henne, såfremt det er taget med en smartphone. Det kan lade sig gøre, fordi vores smartphones har en indbygget GPS, der altid ved, hvor vi befinder os og dermed også kan regne ud, hvor vi er, når vi fotograferer", siger cyberekspert i Deloitte Kim Schlyter.

Selve geotagget bliver ikke vist på billedet, men ligger i stedet gemt i baggrundsfilen. Det kan systemer som Facebook og Instagram afkode.

"For så vidt er geotags enormt praktiske. Man behøver aldrig selv huske, hvor et givent billede er taget. Samtidig er der jo også mange, der gerne vil dele deres position med familie og venner på de sociale medier. Det er en smart måde at følge med i hinandens liv", siger Kim Schlyter.
"Mindre smart er det, at andre kan følge med i, hvor man befinder sig i verden", mener han.

"I undersøgelsen siger hele 28 pct. af den voksne befolkning, at de deler billeder med geotags på for eksempel Facebook, Instagram og Twitter. Det svarer til mere end 1,3 mio. danskere, som altså gladeligt viser omverdenen, hvor de befinder sig. Groft sagt svarer det til at hænge et skilt på sin hoveddør, som indbrudstyvene kan læse. De er jo ikke dummere, end de også kan følge med på de sociale medier.

Kim Schlyter opfordrer derfor til, at man passer på med geotags særligt i ferierne, der er højsæson for indbrud:

"En iPhone er for eksempel pr. automatik indstillet til at lægge geotags på billeder. Går man ind i telefonens indstillinger, kan man dog meget let slå funktionen fra. Er man tre uger på Mauritius, og står parcelhuset tomt derhjemme, er det i hvert fald en mulighed, man bør overveje.
25 procent af danskerne deler af og til billeder med geotags, mens 3 procent gør det ofte. 65 procent gør det aldrig.

Tal fra undersøgelsen:

Deler du billeder med geotags på sociale medier som Facebook eller Instagram?
3 pct. gør det ofte
25 pct. gør det af og til
65 pct. gør det aldrig
7 pct. svarer ”ved ikke”

Tallene er baseret på i alt 1000 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Læses lige nu

    KMD A/S

    SAP-arkitekt

    Fyn

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Product Owner

    Midtjylland

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car