Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Så meget er danskerne online på ferien

Mindst én gang i timen. Så meget har hver tiende dansker behov for at være online via mobilen, når de er i udlandet. Det viser en ny undersøgelse af danskernes brug af mobildata, som teleselskabet 3 står bag.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Danskerne griber til mobilen, uanset om vi er hjemme eller på rejse i udlandet. Faktisk er behovet for at være online via mobilen på ferien så stort, at hver tiende har behov for at være online mindst én gang i timen, mens knap halvdelen har behov for at være online mindst et par gange om dagen. Det viser en ny undersøgelse fra Analyse Danmark, som er udført på vegne af teleselskabet 3.

En del af forklaringen på, hvorfor vi har så stort behov for at være online er, at vi er bange for at gå glip af noget – også kendt som fænomenet FOMO, Fear Of Missing Out. Undersøgelsen viser nemlig, at hver femte adspurgte dansker i nogen eller høj grad er decideret bange for at gå glip af nyheder og opdateringer hjemmefra, hvis de er offline i udlandet.

”Når vi tager på ferie vil vi gerne slappe af og have det godt, og i dag er "det at have det godt" ofte forbundet med at koble af ved hjælp af de sociale medier. I den sammenhæng kan vores telefoner og online færden give os en tryg og velkendt hule, som giver velbehag og ikke mindst et 100 procent personaliseret indhold,” siger ekspert i forbrugeradfærd, Manou Messmann.

Vi bruger mobilen på samme måde i USA, som derhjemme

Prisen på mobildata er den primære årsag til, at nogle danskere ikke er online via mobilen i udlandet, svarer over halvdelen af de adspurgte. Siden 3LikeHome blev introduceret i USA, har 3 da også oplevet en ekstrem stigning i dataforbruget blandt selskabets kunder. I juli i år var dataforbruget mere end 700 gange højere end samme måned i 2015.

”Da vi udvidede vores tilbud om at bruge mobilen på samme vilkår som i Danmark til også at om-fatte USA, havde vi på fornemmelsen, at det ville falde i god jord hos vores kunder. Alligevel blev vi noget overvældede, da vi så, hvor meget mobildata der bruges i eksempelvis New York, Los Ange-les og Miami. Det vidner om, at vores kunder har taget 3LikeHome til sig og nu godt ’tør’ roame og dermed bruger telefonen på samme måde, som hvis de var hjemme” siger 3´s privatkundedirektør David Elsass og fortsætter:

”Kort efter introduktionen af 3LikeHome i USA kunne vi konstatere et fald i afsendelse af sms´er, som ellers tidligere har været betragtet, som den hurtige og økonomisk overskuelige måde at kommunikere på fra udlandet. Sms’en er i stedet erstattet af Facebook-beskeder, Instagram-billeder eller Snapchats”




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Kontorchef til Erhvervs- og EU-løsninger

Formpipe Software A/S

Market Manager

Azets Insight A/S

QA Test Analyst
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere