Betal dit mobilabonnement med MobilePay

Som et af de første selskaber i Danmark tilbyder teleselskabet 3 sine kunder, at betale og administrere deres abonnementer via MobilePay. Løsningen er helt gratis.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med en ambition om at gøre det nemt og enkelt at være kunde hos 3 lancerer teleselskabet i dag muligheden for at betale abonnementer og løbende betalinger (som fx afbetaling på mobiltilbehør) via MobilePay. Den nye betalingsmulighed bliver tilgængelig for privatkunder hos 3 som en integreret del af den velkendte app MobilePay og i øvrigt gratis at benytte.

”Det skal være nemt og enkelt at være kunde hos 3, og vi sætter en ære i at være først med de sidste nye og mest brugervenlige løsninger. Det er derfor meget ’3’sk’, at vi er blandt de allerførste til at tilbyde MobilePay til betaling af abonnementer. Mange af vores kunder er digitale frontløbere og er givetvis allerede glade brugere af MobilePay. Nu kan de også tilmelde abonnementsbetalinger med et swipe i app’en,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Når man vælger at forbinde MobilePay til et abonnement, behøver man ikke indtaste kortoplysninger eller finde Nem ID frem. Ét swipe - det er nok til at starte betalingen for et abonnement eller en service. Og derefter kører betalingerne automatisk. Dagen før hver betaling kan kunden modtage en notifikation med information om betalingens beløb, hvis kunden ønsker det.

App’en giver overblik

”Abonnementsbetalinger” vil fremover være en del af menuen i MobilePay. Her kan man få overblik over de abonnementer, som betales via MobilePay. Man kan også administrere eller ændre sine betalingsaftaler direkte i app’en og få overblik over både tidligere og kommende betalinger.

”Vi er meget tilfredse med at kunne tilbyde en løsning som denne, som både er gratis og samtidig giver kunderne en tryghed i form af et rigtig godt overblik og nem håndtering af deres betalinger. Vi forventer derfor, at en del kunder vil rykke over på MobilePay,” siger David Elsass fra 3 og understreger, at 3 fortsat ønsker at tilbyde flere valgmuligheder, når det gælder betalingsløsninger.
Som en service modtager alle kunder hos 3 deres regning på mail. 3 tilbyder følgende betalingsmuligheder:

• Girokort: 49 kr.
• Betalingsservice: 9,25 kr.
• Automatisk kortbetaling: 0 kr.
• MobilePay: 0 kr.

Eksisterende kunder kan tilmelde deres regninger til automatisk betaling i MobilePay ved at henvende sig i en 3Butik, kontakte 3’s kundeservice eller ved registrering på 3.dk/mobilepay. Kunderne modtager derefter en sign up-mail, hvor de bliver sendt over i MobilePay app’en.
MobilePay har dags dato lanceret løsningen MobilePay Subscriptions, som danner grundlag for ovenstående. 3 og JP/Politikens Hus har været pilotvirksomheder for MobilePay og således været med til at udvikle og teste løsningen frem mod lanceringen i dag. Udviklingssamarbejdet fortsætter, og 3 vil på et senere tidspunkt tilbyde tilmelding til MobilePay i webshoppen og selvbetjeningen på 3.dk samt mulighed for at kombinere en up-front betaling og tilmelding til abonnementsbetaling og/eller afbetaling i MobilePay.

Fakta om MobilePay hos 3

I MobilePay app’en får kunder hos 3 adgang til en menu med følgende muligheder:

”Aftale” - her kan kunden:
• Se, hvilke services de betaler for, og hvor ofte betalinger trækkes
• Ændre hvilket betalingskort, MobilePay skal trække pengene fra
• Vælge at få en notifikation dagen før betalingsdato med information om, hvor meget der trækkes fra deres kort

”Betalinger” – her kan kunden:
• Se tidligere, kommende og afviste betalinger
• Afvise den enkelte betaling inden den gennemføres. Kunden vil kunne se og afvise betalingen i 8 dage op til betalingsdagen
• Fjerne MobilePay som betalingsmetode for sit abonnement - altså slette forbindelsen imellem MobilePay og 3 (dette gælder dog ikke som en opsigelse af abonnementet)

”Info”- her kan kunden:
• Finde 3’s kontaktoplysninger samt link til en FAQ på 3.dk

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S