Betal dit mobilabonnement med MobilePay

Som et af de første selskaber i Danmark tilbyder teleselskabet 3 sine kunder, at betale og administrere deres abonnementer via MobilePay. Løsningen er helt gratis.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med en ambition om at gøre det nemt og enkelt at være kunde hos 3 lancerer teleselskabet i dag muligheden for at betale abonnementer og løbende betalinger (som fx afbetaling på mobiltilbehør) via MobilePay. Den nye betalingsmulighed bliver tilgængelig for privatkunder hos 3 som en integreret del af den velkendte app MobilePay og i øvrigt gratis at benytte.

”Det skal være nemt og enkelt at være kunde hos 3, og vi sætter en ære i at være først med de sidste nye og mest brugervenlige løsninger. Det er derfor meget ’3’sk’, at vi er blandt de allerførste til at tilbyde MobilePay til betaling af abonnementer. Mange af vores kunder er digitale frontløbere og er givetvis allerede glade brugere af MobilePay. Nu kan de også tilmelde abonnementsbetalinger med et swipe i app’en,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Når man vælger at forbinde MobilePay til et abonnement, behøver man ikke indtaste kortoplysninger eller finde Nem ID frem. Ét swipe - det er nok til at starte betalingen for et abonnement eller en service. Og derefter kører betalingerne automatisk. Dagen før hver betaling kan kunden modtage en notifikation med information om betalingens beløb, hvis kunden ønsker det.

App’en giver overblik

”Abonnementsbetalinger” vil fremover være en del af menuen i MobilePay. Her kan man få overblik over de abonnementer, som betales via MobilePay. Man kan også administrere eller ændre sine betalingsaftaler direkte i app’en og få overblik over både tidligere og kommende betalinger.

”Vi er meget tilfredse med at kunne tilbyde en løsning som denne, som både er gratis og samtidig giver kunderne en tryghed i form af et rigtig godt overblik og nem håndtering af deres betalinger. Vi forventer derfor, at en del kunder vil rykke over på MobilePay,” siger David Elsass fra 3 og understreger, at 3 fortsat ønsker at tilbyde flere valgmuligheder, når det gælder betalingsløsninger.
Som en service modtager alle kunder hos 3 deres regning på mail. 3 tilbyder følgende betalingsmuligheder:

• Girokort: 49 kr.
• Betalingsservice: 9,25 kr.
• Automatisk kortbetaling: 0 kr.
• MobilePay: 0 kr.

Eksisterende kunder kan tilmelde deres regninger til automatisk betaling i MobilePay ved at henvende sig i en 3Butik, kontakte 3’s kundeservice eller ved registrering på 3.dk/mobilepay. Kunderne modtager derefter en sign up-mail, hvor de bliver sendt over i MobilePay app’en.
MobilePay har dags dato lanceret løsningen MobilePay Subscriptions, som danner grundlag for ovenstående. 3 og JP/Politikens Hus har været pilotvirksomheder for MobilePay og således været med til at udvikle og teste løsningen frem mod lanceringen i dag. Udviklingssamarbejdet fortsætter, og 3 vil på et senere tidspunkt tilbyde tilmelding til MobilePay i webshoppen og selvbetjeningen på 3.dk samt mulighed for at kombinere en up-front betaling og tilmelding til abonnementsbetaling og/eller afbetaling i MobilePay.

Fakta om MobilePay hos 3

I MobilePay app’en får kunder hos 3 adgang til en menu med følgende muligheder:

”Aftale” - her kan kunden:
• Se, hvilke services de betaler for, og hvor ofte betalinger trækkes
• Ændre hvilket betalingskort, MobilePay skal trække pengene fra
• Vælge at få en notifikation dagen før betalingsdato med information om, hvor meget der trækkes fra deres kort

”Betalinger” – her kan kunden:
• Se tidligere, kommende og afviste betalinger
• Afvise den enkelte betaling inden den gennemføres. Kunden vil kunne se og afvise betalingen i 8 dage op til betalingsdagen
• Fjerne MobilePay som betalingsmetode for sit abonnement - altså slette forbindelsen imellem MobilePay og 3 (dette gælder dog ikke som en opsigelse af abonnementet)

”Info”- her kan kunden:
• Finde 3’s kontaktoplysninger samt link til en FAQ på 3.dk

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S