Email-angreb er fortsat blandt de største problemer for virksomheder

F-Secures nye Incident Response Report peger på e-mail-indbakker som det svageste led i sikkerhedssystemer og konstaterer, at virksomhederne kæmper med hurtigt og præcist at registrere angreb og brud på sikkerheden.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Over en tredjedel af alle sikkerhedsbrister starter med phishing-e-mails eller ondsindede vedhæftede filer, der sendes til virksomhedens medarbejdere viser en ny rapport offentliggjort af cybersecurity-firmaet F-Secure. F-Secures nye Incident Response Report opsummerer resultaterne fra F-Secure's undersøgelser af sikkerhedsbrister og giver indsigt i, hvordan virkelige hackere angriber organisationer.

Phishing og e-mails med ondsindede vedhæftede filer tegner sig for ca. 34 procent af alle sikkerhedsbrud, hvilket ifølge F-Secures Principal Security Consultant, Tom Van de Wiele, gør angreb, der rammer via e-mail, til et meget større problem for organisationer.

"Udnyttelse af sårbarheder i software i drive-by scenarier er typisk i opportunistiske angreb, men brud på virksomheders systemer via e-mail er faktisk langt mere almindeligt. Der er mange forskellige måder, som forskellige angribere kan bruge e-mail til at komme ind i virksomheder, og disse angreb er populære, fordi næsten alle virksomheder er afhængige af e-mail til kommunikation”, siger Van de Wiele. "Folk er nødt til at tænke, før de klikker på vedhæftede filer og links, men presset på mange arbejdspladser overvinder denne logik, som angriberne forstår og udnytter."

Andre vigtige fund i rapporten er:

• Organisationer blev ramt af målrettede og opportunistiske angreb i næsten lige forhold til hinanden
• Insider-trusler tegnede sig for en femtedel af hændelserne
• Incident responders blev kontaktet, efter at systemerne blev gennemtrængt i næsten 80 procent af sagerne
• Oftest spreder angriberne malware efter et brud (hovedsagelig med økonomisk gevinst for øje, men også til spionage eller opretholdelse af adgang til fremtidige angreb)
• 13 procent af undersøgelserne viste sig at være falske alarmer

Ifølge Tom Van de Wiele er antallet af falske alarmer, der rapporteres som sikkerhedshændelser overraskende, og viser, at for mange organisationer kæmper med nøjagtigt at opdage cyberangreb. "Vi bliver ofte indkaldt til at undersøge “mistænkelig aktivitet", som fortæller mig, at mange organisationer ikke har nøjagtige værktøjer til at opdage angreb. Nogle gange vil vi endda undersøge og opdage et it-problem snarere end et angreb, der dræner ressourcer og distraherer alle fra at håndtere det virkelige problem.”

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil