Volkswagens elektriske iD.4 er kåret som verdens bedste bil

Den 100 % elektriske ID.4 vandt over et stærkt felt af konkurrenter til den internationale World Car of the Year-kåring. World Car of the Year-titlen uddeles af mere end 90 internationale journalister fra 24 lande, der stemmer om de bedste innovationer på verdensmarkedet.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

”Vi er særdeles stolte over, at vores ID.4 er kåret til World Car of the Year 2021”, udtaler Ralf Brandstättter, CEO for Volkswagen personbiler. ”Det er ikke kun fordi, at det er en af de vigtigste bilkåringer i verden, men også fordi juryen honorerede et godt koncept og et godt hold. ID.4 er den første ID.-model, der markedsføres både i Europa, Kina og USA, og den skal føre vores elektriske offensiv ud i verden. En overbevisende bil, en god idé og World Car of the Year-titlen? Det går ganske godt for os!.”

Betingelsen, for at en bil kan deltage i World Car of the Year-kåringen, er, at den skal være produceret i mindst 10.000 eksemplarer om året og være introduceret på mindst to kontinenter.

”World Car of the Year-titlen markerer en stor succes for hele vores ID. Team,”, udtaler Thomas Ulbrich, bestyrelsesmedlem i Volkswagen med ansvar for teknisk udvikling. ”Det er lykkedes os at udvikle en bil, der er starten på et skifte til e-mobilitet i verdens vigtigste segment – klassen for kompakte SUV’er – og kombinerer dette med glimrende egenskaber som hverdagsbil. Med ID.4, ID.3 og de kommende ID.-modeller gør vi banebrydende e-mobilitet tilgængeligt for flere mennesker.”

Innovativ teknologi

Juryen lovpriste bilens nulemissionskørsel og de mange innovative detaljer ved ID.4. Det gælder head-up-displayet med augmented-reality-display, der er standard på udvalgte udstyrsversioner.

Det projicerer kørselsinformationer såsom vejvisende pile fra navigationsanlæggets rutevisning op på frontruden. Føreren af bilen ser denne information som et tredimensionelt billede, der er forskudt, så det ser ud som om, at det er 3 til 10 meter ude foran bilen. Det betyder, at skærmens display er perfekt integreret i den rigtige verden udenfor bilen. Når den adaptive fartpilot eller Travel Assist er aktiveret, vil bilen foran ID.4 ved en vis hastighed være markeret med lysende streg i head-up-displayet, hvilket gør det nemmere at holde den korrekte sikkerhedsafstand til den forankørende bil.

Opdateringer i luften

ID.4 kan løbende modtage opdateringer og nye funktioner over-the-air. Volkswagen er det første volumenmærke, der kan tilbyde det i dette volumensegment begyndende fra denne sommer. På den måde er bilen altid up-to-date, og det er samtidig også et vigtigt led i udviklingen af nye forretningsmodeller indenfor digitale services.

Volkswagen har en god "trackrecord" ved World Car of the Year, hvor Golf VI vandt i 2009, Polo i 2010, up! i 2011, Golf VII i 2013.

Producenten forventer at levere cirka 150.000 styk ID.4 i år, og den spiller en vigtig rolle i den elektriske offensiv, der er et kerneelement i Volkswagens ACCELERATE-strategi. Det er planen at introducere mindst en elbil om året, og senere i år introduceres den sportslige ID.4 GTX og ID.5.

På grund af COVID 19-pandemien foregik World Car of the Year digitalt i år. Den kan ses her:

https://www.youtube.com/watch?v=SUPt-aqGryA

Mere om samme emne

Navnenyt fra it-Danmark

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil