Hackerangreb koster i gennemsnit de ramte virksomheder 16,5 millioner kroner

Nordiske virksomheder betaler i snit 16,5 millioner kroner pr. datalæk og er næsten et år om at opdage og udbedre brud på sikkerheden. Det er væsentlig dårligere end konkurrenterne i resten af verden.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Ifølge en ny rapport fra IBM betaler virksomheder i Norden en særlig høj pris for brud på sikkerheden. I en netop offentliggjort rapport, Cost of a data breach 2021, er den gennemsnitlige regning for et datalæk i nordiske virksomheder opgjort til hele 16,5 millioner kroner.

I snit gik næsten to tredjedele af virksomhedernes udgifter (10,75 millioner kroner) til identificering og udbedring af det enkelte datalæk. Omkostningerne til tabt indtjening tegnede sig for cirka 30 procent (4,89 millioner kroner), mens udgifter til orientering om lækket udgjorde de resterende cirka 5 procent (0,86 millioner kroner). I alt kostede hver enkelt lækket oplysning som for eksempel et cpr-nummer eller en mailadresse i snit virksomhederne 890 kr.

Ændrede arbejdsvaner fordyrer

"De høje udgifter forbundet med læk af data er en af de mange ekstra omkostninger, som virksomhederne skal forholde sig til oven på de pludselige teknologiske forandringer, som pandemien har medført. Vores ændrede arbejdsvaner er både med til at fordyre og forlænge oprydningsarbejdet efter et datalæk, men heldigvis kan vi også konstatere, at investering i moderne sikkerhedsstrategier og -værktøjer som kunstig intelligens trækker i den modsatte retning," siger Kaja Narum, Business Unit Leader Nordics, IBM Security.

Undersøgelsen viser også, at de nordiske virksomheder er næsten et år om at håndtere brud på datasikkerheden, hvilket er væsentlig dårligere end deres internationale konkurrenter.

Nordiske virksomheder bruger i gennemsnit hele 335 dage på at håndtere et datalæk (246 dage til at identificere og 89 dage til at inddæmme lækket) sammenlignet med det internationale gennemsnit på 280 dage (henholdsvis 207 dage for identificering og 73 dage for udbedring). Dette er samtidig en stigning på 22 dage fra 2020.

Det skyldes blandt andet mere hjemmearbejde, som både forlænger og fordyrer oprydningen.

Mens nordiske virksomheder, der benyttede sig af mindre hjemmearbejde, var 301 dage om at håndtere et sikkerhedsbrud, var tallet tilsvarende 335 dage for de virksomheder, hvor de ansatte i snit arbejdede hjemme i mere end halvdelen af tiden. Samme tendens gør sig gældende på omkostningssiden, hvor sikkerhedsbrud i snit kostede mere end en million US-dollar mere, hvis hjemmearbejde var en medvirkende faktor til lækket.

Stjålne loginoplysninger

Blandt årsagerne til lækagerne var stjålne loginoplysninger den mest hyppige angrebsform og næst dyreste.

Denne metode stod for en fjerdedel af alle sikkerhedsbrud til en gennemsnitlig omkostning på 20,4 millioner kroner.

Phishing på andenpladsen tegnede sig for 19 procent af alle læk, mens social engineering, hvor de it-kriminelle udgiver sig for at være for eksempel en ansat i virksomheden, var den dyreste metode med 21 millioner kroner pr. læk, hvilket dog kun udgjorde 2 procent af alle sikkerhedsbrud, fremgår det af rapporten fra IBM.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Arctic Wolf

    Sådan ændrer AI spillereglerne for cyberangreb

    Du skal ikke kun vide, hvordan du bruger AI til at styrke IT-sikkerheden – men også hvordan IT-kriminelle anvender teknologien mod din virksomhed.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job