Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nu har Øresundsbroen mellem Kastrup og Malmø fået en digital tvilling, dvs. en virtuel, computerlagret gengivelse af alle de vigtigste dele i konstruktionen.
Ikke mindre end 43.000 dele kan visualiseres og kontrolleres uden at man skal kravle rundt på broen. Netop dette er en af de helt store fordele ved digitale tvillinger og en af grundene til, at de er blevet så populære på kort tid. Alt fra overvågningskameraer og lygtepæle til brønddæksler og nødudgange kan her besøges digitalt, oplyser selskabet bag broen, Øresundsbron.
Broen kan kontrolleres fra distancen
Øresundsforbindelsen er kompleks, fordi den består af mange dele i et stort område – alt fra tunnel og jernbane til pyloner og betalingsanlæg, forklarer selskabet.
"Hver dag har vi god gavn af vores digitale tvilling, som er specielt udviklet til, at vi fra distancen kan besøge anlægget, lave beregninger, tage mål, projektere og planlægge vedligeholdelse af flere tusinde stykker inventar og steder," siger Bengt Hergart, anlægsdirektør hos Øresundsbron.
3D-værktøjet på Øresundsbron hedder MX360 og bruges, udover i det løbende vedligeholdelsesarbejde, også i forbindelse med uddannelse af personale eller leverandører.
"Vi skal ikke længere begive os ud på anlægget, hver gang vi skal have et overblik eller planlægge et vedligeholdelsesarbejde, men kan gå ind i værktøjet for at se nærmere på for eksempel inventar og manualer. Det er perfekt, når vi skal introducere anlægget for nogen," forklarer Bengt Hergart.
Tre år undervejs
MX360 er et konkret resultat af Øresundsbro Konsortiets ambition om datadrevet og smart vedligeholdelse. Det er udviklet af firmaerne Afry og WSP i samarbejde med konsortiet bag broen. Arbejdet begyndte i 2019, og siden er værktøjet blevet videreudviklet og forfinet, for eksempel i forhold til mængden af inventar, en bedre positionering og nye funktioner, oplyses det.
De 43.000 stykker inventar kan visualiseres på blandt andet kort, tegninger og panoramabilleder.
"Mere og mere arbejde på broen starter i værktøjet som en støtte til mere effektiv vedligeholdelse. Hvis vi skal undersøge en lygtepæl, kan vi zoome ind på detaljer og montage, måle afstande, finde tegninger og bevæge os videre på stedet," siger Rolf Sundqvist, som er teknikchef hos Øresundsbron.
Vedligeholdelsen på Øresundsbron er blevet mere omkostningseffektiv ved hjælp af den digitale tvilling, oplyser selskabet.
Nemmere visning af anlægget
"Vi får en hurtigere proces med leverandører, fordi vi tidligere og nemmere kan vise forholdene i anlægget. Når vi er ude på forbindelsen, hjælper MX360 med at planlægge stoppene ved hjælp af kortfunktionen, så teknikernes arbejdsgang og opgaver på broen optimeres," tilføjer Rolf Sundqvist.
Anlægsafdelingen fremhæver også miljø- og sikkerhedsmæssige effekter.
"Vi reducerer vores klimapåvirkning, fordi vi kan reducere antallet af besøg på forbindelsen. Vi mindsker også vores risikoeksponering, fordi vi ikke bevæger os rundt på anlægget i så stort et omfang," siger Bengt Hergart.