Artikel top billede

(Foto: istockphoto.com)

Få styr på omkostningerne og optimal værdi af cloud

Klumme: Fordelene ved cloud kommer ikke af sig selv. Men jeg tør godt love, at du med ordentlig styring af omkostningerne får det bedste ud af skyen - og alle de nødvendige data til at underbygge påstanden.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Frygt for økonomisk nedgang, faldende omsætning og stigende omkostninger får mange virksomheder og organisationer til at spænde livremmen ind.

Det er en naturlig reaktion og et udtryk for sund fornuft. Men det er vanskeligt at balancere mellem kortsigtede besparelser og langsigtede mål om innovation og vækst.

Cloud er et af de områder, som i stadigt højere grad kommer under luppen når investeringer og omkostninger skal kigges nærmere efter i sømmene.

I mange virksomheder har incitamentet til at flytte i skyen utvivlsomt handlet om omkostninger, men for nogle har virkeligheden vist sig at være en anden. Nemlig at skiftet til cloud ikke var en genvej til besparelser.

Forstå mig ret: Der er ingen tvivl om fordelene ved cloudbaserede løsninger - det er bare lidt mere komplekst end det umiddelbart ser ud til (eller hvordan cloududbyderne præsenterer det.)

Tingene kører anderledes i cloud'en

Når en virksomhed flytter i cloud, er der flere områder at tage hensyn til.

Hele ideen - og fordelen - med cloud er, at tingene kører anderledes. Du kan ganske enkelt ikke tænke og handle på samme måde som hvis du havde et on premise-miljø.

Faktum er, at det kan være komplekst, tidskrævende og derfor også dyrt at gøre dit it-miljø og din organisation klar til cloud.

Og hvis du ikke har taget det med i ligningen, kan omkostningerne vise sig være en ubehagelig overraskelse.

Derfor har mange virksomheder haft svært ved at styre deres omkostninger til cloud.

Et af de væsentligste salgsargumenter for cloud har været fleksibiliteten og skalerbarheden, hvilket bestemt er sandt.

Men der er en bagside af medaljen: Når man sætter nye cloudressourcer op, eller udvider eksisterende, glemmer man ofte at slukke for dem igen, når der ikke længere er brug for dem.

Unødvendige omkostninger

Sagt på en anden måde: Uden den nødvendige kontrol kan brugen af cloud føre til markant højere (og ofte unødvendige) omkostninger.

Nogle har blot anskuet denne mangel på kontrol som et udtryk for innovation og glædet sig over kortere time-to-market, også selv om omkostningerne blev højere end forventet.

Men nu er det økonomiske klima køligere, og mange virksomheder overvejer at tage noget af deres it hjem igen - eller endda helt forlade skyen.

Det har man på det seneste kunnet læse om i flere medier, hvor nogle sætter spørgsmålstegn ved de faktiske fordele ved cloud.

At der er en bekymring, kommer også til udtryk i globale analyser og undersøgelser, for eksempel Flexera's '2023 State of the Cloud Report.'

I den kan man blandt andet læse, at otte ud af ti virksomheder ser styring af omkostninger til cloud som deres største udfordring.

Hvorfor? Fordi de mangler ordentlig styring af deres omkostninger til cloud.

Mit bud på en effektiv metode

Men sådan behøver det ikke være. Vi har udviklet en effektiv metode til løbende at styre omkostningerne til cloud. Metoden fokuserer på fire hovedområder:

Plan & forecast

Her handler det om at udvikle "onboarding-planen" for cloud med fokus på forretningens behov, risici og tolerance. Desuden definerer man budgetter, forbrug og prognoser for de forskellige dele af forretningen.

Awareness & insights

I denne fase skal man sikre sig, at man kan overvåge kapacitet, svartider og omkostninger - og ikke mindst, at man opdager afvigelser i forbruget og omkostninger.

Det gælder også om at kunne give alle relevante interessenter præcise og rettidige informationer om det individuelle forbrug. Desuden bør man have muligheden for at benchmarke ydelsen, så man er sikker på at cloudmiljøet og -udbyderen passer til ens behov.

Optimize & improve

Fastlæg processer til at optimere brugen af cloud, reducere overskydende kapacitet og håndtere belastningen i virksomheden.

En del af disse processer vil være tilbagevendende, og de kan med fordel automatiseres for at øge effektiviteten.

Cloudansvarlige skal også med jævne mellemrum gennemgå arkitektur, integration og skalerbarhed m.m. for at sikre, at virksomheden har den rette platform og de rette features.

Operation & governance

Effektiv drift og styring af et cloudmiljø kræver et Cloud Centre of Excellence (CCoE)

Det er her, de relevante dele af forretningen sammen med økonomi- og driftsafdelingen tager ejerskab af drift og forbedring af cloudmiljøet.

Her definerer man politikker og best practices for at sikre, at man med jævne mellemrum evaluerer mulighederne for at optimere.

Det er desuden CCoE'ens opgave løbende at opdatere onboarding-planer og skabe klarhed over økonomien i forhold til de enkelte enheder og afdelinger i virksomheden.

Når man har styr på disse fire områder, har man en økonomisk gennemsigtig styring af cloud-miljøet.

Som en sidegevinst bliver organisationen også mere bevidst om omkostninger - og om hvor man kan optimere.

Fordelene ved cloud kommer ikke af sig selv.

Men jeg tør godt love, at du med ordentlig styring af omkostningerne får det bedste ud af skyen - og alle de nødvendige data til at underbygge påstanden.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.