Artikel top billede

(Foto: U.S. AIR FORCE ACADEMY)

Twitter har mistet en tredjedel af sin værdi, siden Elon Musk købte mediet

Da Elon Musk købte Twitter for 44 milliarder dollar i oktober 2022, mente han selv, at det var for mange penge. Ny vurdering giver ham ret i, at han betalte overpris.

Tilbage i april 2022 meddelte Tesla-ejer og en af verdens rigester personer, Elon Musk, at han ville købe det sociale medie Twitter.

Men efterfølgende bølgede handlen frem og tilbage. Elon Musk fortrød sit bud, efter han mente, at Twitter havde vildledt ham om antallet af falske profiler på Twitter.

Så hev Twitter Elon Musk i retten, fordi de mente, Musk havde forpligtet sig til handlen, og efter flere måneders uvished, blev handlen endelig lukket fredag 28. oktober 2022. Prisskiltet på Twitter var 44 milliarder dollar.

Nu har det amerikanske finansselskab Fidelity Investments så regnet ud, at Twitter er 33 procent mindre værd, i forhold til, hvad Elon Musk oprindeligt betalte for det sociale medie. Det skriver Bloomberg.

Fidelitys beregninger er baseret på en nedskrivning af virksomhedens egen ejerandel i den sociale medieplatform. Det er dog ikke klart, præcis hvordan Fidelity er nået frem til tallet.

Elon Musk har tidligere udtalt, at han betalte for mange penge for mediet. I marts måned erkendte han, at Twitters indtægter var halveret siden hans overtagelse på grund af et massivt dyk i reklameindtægterne.

Fyrede 50 procent af medarbejderne

Som administrerende direktør for Twitter har Elon Musk foretaget flere store og hurtige ændringer i virksomheden.

Blandt andet fyrede han 50 procent af alle medarbejdere, da han overtog virksomheden og satte sig i direktørstolen.

Og så fjernede han blokeringen fra en lang række debattørerne, politikere og mediefolk heriblandt Jordan Peterson, Kathy Griffin og Donald Trump, som Twitter tidligere havde udelukket fordi, de skrev falske påstande på mediet.

I sidste måned meldte Musk, at han stopper som CEO i Twitter og har valgt Linda Yaccarino, der er de seneste 12 år har siddet som reklamechef for tv- og filmgiganten NBC Universal.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere