Synspunkt: Blinde pletter inden for outsourcing

IT-leverandører overser muligheder for at lave forretning, fordi de ikke er opmærksomme på gevinsterne ved outsourcing af print og dokumenthåndtering, mener Ole Buus fra Xerox i denne uges Synspunkt.

I stor stil er drift af it, kantiner og rengøring blevet effektiviseret og outsourcet i danske virksomheder. Hvorfor er det ikke gået samme vej med print og kopi?

For nylig kunne man i medierne læse, at der er fremgang for dansk it-service. Danske virksomheder outsourcer altså stadig mere af deres it-drift og softwareudvikling til eksterne partnere.

Andetsteds stod skrevet, at DTU har besluttet at købe hardware for mere end 30 millioner kroner hos en bestemt udbyder over de næste tre-fire år. Ved at droppe tilfældigt indkøb af udstyr forventer DTU at kunne opnå højere kvalitet og lavere pris.

De to historier afspejler, at outsourcing og effektiv leverandørstyring er aktuelle emner. I hvert fald i medierne og ved officielle lejligheder. Hvad man af indlysende grunde ikke hører så meget om, er de områder, hvor virksomheder ikke er bevidste om outsourcing eller fastholder et stort antal leverandører.

Eksempelvis har mange den opfattelse, at man selv skal stå som ejer af bygninger og kontormaskiner. Selvom ejendomsdrift falder uden for de fleste virksomheders kernekompetencer, kan jeg til nød forstå de strategiske og investeringsmæssige fordele ved selv at eje bygninger i et marked med stigende ejendomspriser.

Men ser man på kontormaskiner såsom printere og kopimaskiner, kan driften og ejerskabet sagtens outsources eller i det mindste effektiviseres. Virksomheder har jo ikke behov for en masse printere fra et utal af leverandører.

Nej, behovet er printydelser, og det kan man købe ude i byen på samme måde, som man kan køber it-drift af eksterne leverandører.

Men hvorfor overser alverdens it- og forretningskonsulenter, der påberåber sig at effektivisere danske virksomheder, de åbenbare besparelser ved rationalisering af print, kopi og dokumenthåndtering?

Jeg forsøger konstant at råbe branchen op, og det gør jeg måske ikke godt nok. Men jeg tror, problemet stikker dybere og bunder i det forhold, at mange it- og rådgivervirksomheder er for specialiserede inden for deres områder og derfor overser rationaliseringspotentialet på andre områder.

Min erfaring siger mig, at ideen skal sælges ind til topledelsen, it-direktører og økonomidirektører. Også selvom man kæmper med, at to ud af tre ledere på højt niveau ikke kender deres virksomheders omkostninger til fremstilling og administration af dokumenter og print, til trods for at disse udgør mellem 5 og 15 procent af virksomhedens samlede omkostningsbase.

For eksempel har en større ingeniørvirksomhed i Danmark de sidste to år outsourcet driften af printere, forbrugsstoffer, printcenter og help desk.

I denne periode er virksomhedens omkostninger på området faldet fra 4,4 millioner kroner til 3,1 millioner kroner årligt på grund af et mere effektivt set-up og outsourcing af funktioner. Samme potentiale findes i mange andre store og mellemstore virksomheder.

Læses lige nu

    Politiets Efterretningstjeneste

    Teknisk stærk senior IT-projektleder til PET

    Københavnsområdet

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    SAP logistikproces specialist til Forsvarsministeriet Materiel- og indkøbsstyrelsen

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird