Målet med en service-orienteret arkitektur (SOA) er at levere mange tjenester på en nem og effektiv måde.
Før man kan smække benene op på bordet og sole sig i succesen, er det dog nødvendigt, at man forbereder sig uhyre grundigt.
Gør man ikke det, kan de store flotte visioner nemlig falde sammen som et korthus.
Processen kræver uddannelse, stramme arbejdsstrukturer og en god portion konfliktløsning.
Det store service-puslespil
Når applikationerne kombineres på hidtil ukendte måder og med mange indholdsleverandører, kan der hurtigt opstå helt nye fejl, som man ikke har et beredskab til at løse.
Driftsafdelingen er de sidste til at opdage disse fejl, da de ofte først får besked, når brugerne ringer ind og brokker sig over, at de købte ydelser ikke bliver leveret.
- Problemet er, at man i al sin iver for at sammensætte de forskellige applikationer, som brugerne efterspørger, glemmer at holde overblikket i det store service-puslespil, siger Steen Bendtsen, technologist i CA.
På den måde oplever slutbrugerne faktisk en dårligere service end før SOA.
- SAO-applikationer er uhyre komplekse og stykket sammen af mange komponenter fra forskellige service- og indholdsleverandører, hvilket gør det meget svært at overskue og forstå systemet, siger han.
100 procent synlighed
Implementeringen af SOA i en virksomhed kræver derfor en holdningsændring, der skal forplante sig gennem hele organisationen og samtidig er 100 procent synlig for serviceleverandører.
Ellers har man ikke en chance for at få overblik over systemet.
- Man glemmer, at driften ændres fundamentalt, når man indfører SOA. Man skal tænke meget mere struktureret og overvågningsværktøjer er kun en lille del af paletten. Man skal i første omgang sætte ind på uddannelse og strukturering af services, processer og arbejdsgange, siger Steen Bendtsen.
Han fremhæver ligeledes, at der kræves en stram forventningsplanlægning mellem de samarbejdende parter.
Når indholdsservices hentes fra mange tredjeparts-leverandører, er det også nødvendigt, at man forholder sig til deres arbejdsmetoder og drift.
Fundamentet braser sammen
Det er ikke kun teknologi, der skal fokuseres på. Det kan nemlig skabe medarbejderkonflikter, når man ændrer arbejdsgange, der har været de samme gennem mange år.
Men det er en nødvendighed for succes, mener Steen Bendtsen.
- Omstruktureringen betyder, at der skal løses konflikter, for der vil altid være nogle, der ikke ønsker, at andre blander sig i deres arbejdsmetoder og opgaver.
Det er også nødvendigt med en stor grad af korrekthed i et SOA-system. En kreativ programmør kan således ikke bare ændre en service, fordi vedkommende mener, det er smart.
Ændringen kan få indflydelse på alle samarbejdspartnernes systemer, og disse konsekvenser er man nødt til at gennemtænke.
- Gør man ikke det, braser hele fundamentet for SOA sammen, fortæller Steen Bendtsen.