Om et til to år vil boomet i handelsløsninger til mobilen være her, spår analysehuset Gartner.
Begrundelserne, for at telefonen er på vej til at bliver en bredt accepteret handelsplatform, er, ifølge Gartner, den hastige udvikling af avancerede og kraftfulde mobiler samt et bedre rustet mobilnet.
Men samtidig viser Gartner-undersøgelsen fra denne måned, at forbrugerne er meget skeptiske overfor at købe produkter via mobilen.
Analysefirmaet har stillet spørgsmålet til 2.000 amerikanske og britiske forbrugere.
USA og UK vil ikke handle mobilt
I USA siger 24 procent af de adspurgte, at de kan forestille sig at søge informationer om produkter, priser og butikker via mobilen, men når det kommer til at gennemføre en konkret handel, falder interessen markant.
Blot 12 procent siger således, at de har mod på at gennemføre et køb via mobilen.
Disse tal modsvarer resultaterne fra England, hvor 18 procent gerne vil søge information, men kun 11 procent er klar til at købe.
Ikke overraskende viser Gartner-undersøgelsen også, at det er de yngre personer, der er mest positive. De 18 til 27-årige har således langt mere mod på at handle via mobilen end personer over 40.
Danmark er klar
En dansk ekspert siger, at danskerne i langt højere grad er klar til den mobile handel.
"Interessen er der, markedet er stort, og befolkningen er i meget høj grad vænnet til at bruge mobiltelefonen i forskellige sammenhænge," siger Knud Erik Skouby, Centerleder, Center for kommunikation, medier og informationsteknologi på Aalborg Universitet (CMI).
"Derfor vil det ikke kræve ret meget, før danskerne også vil handle via telefonen," siger han.
Forbrugerinteressen kan allerede ses i lande som Japan og Sydkorea, hvor betaling via mobilen er et udbredt fænomen.
Men selv om der er mere end 30 millioner betalingsmobiler i omløb i Asien, kan man dog ikke direkte overføre den succes til europæiske forhold.
Disse markeder er nemlig meget lukkede med en meget høj grad at kontrol over abonnenterne.
Samtidig domineres de af få, men meget store virksomheder. Det forholder sig stik modsat på vores breddegrader.
Hvem skal tjene pengene
Knud Erik Skouby er enig med Gartner i, at teknologien ikke bliver det største problem.
Han vurderer, at mange danskere er klar til mobilhandel, men at der er en organisatorisk udfordring, der skal overvindes, før vi kan komme i gang med at betale via mobiltelefonen.
"Det er et kompliceret forhold at finde ud af, hvordan betalingen skal opkræves og ikke mindst hvem, der skal tjene penge på transaktionerne."
Der er regler om, at teleselskaberne ikke må optræde i en banklignende funktion, og derfor kan et teleselskab ikke uden videre trække de penge via en mobiltelefon.
Desuden må banker ikke drive andre forretninger, og en bank kan således heller ikke drive et teleselskab, så man ad denne vej kunne løse problemet.
Det er denne juridiske problemstilling, der har været barriere for mobilbetalinger i mange lande, herunder Danmark.
Og for at få det til at fungere, skal man udvikle helt nye og mere indviklede konstruktioner, der kan formidle betalingerne, vurderer Knud Erik Skouby, som dog er overbevist om, at branchen nok skal løse udfordringen.