Mange virksomheder har store forventninger til de fordele, de kan høste ved at indføre enheds-kommunikation – unified communication. Men faktisk ligge ønskede fordele meget langt fra virkelighedens udbytte.
Sådan lyder det fra analysehuset Gartner, der slår fast, at unified communication frem for alt kan give mere smidighed i organisation og ikke – som mange forventer – reducere omkostningerne.
Gartner har netop udarbejdet en undersøgelse med deltagelse af 300 organisationer. De organisationer, der allerede har gjort sig erfaringer med unified communication, fremhæver øget medarbejder-deltagelse, større produktivitet og bedre kunde-service som de tre væsentligste forbedringer ved indførelsen af unified communication.
Den mindste af de nævnte fordele er nedbringelsen af omkostningerne, hedder det.
Tror på besparelser
Et helt andet billede tegner der sig hos de virksomheder, der endnu ikke har gjort sig nogle erfaringer med unified communication.
Blandt dem er forventningen nemlig, at indførelsen af unified communications først og fremmest skal udløse netop lavere omkostninger.
”Der er et meget stort skel mellem forventningerne til unified communication og de faktiske fordele. Vi anbefaler, at organisationerne sammensætter en forretningsmodel baseret på øget mobilitets og smidighed fremfor på reduktion af it-afdelingens omkostninger,” lyder det fra Steve Blood, analytiker hos Gartner.
Gartner påpeger, at der er både teknologiske og organisatoriske udfordringer ved at indføre unifed communication, der forener telefon, email, instant messaging og alle mulige andre slags kommunikation i en virksomhed.
Det skyldes ikke mindst, at grundideen er, at al kommunikation kører gennem samme IP-netværk, hvor alle data placerer samme ’central’. Det gør det muligt at videresende data til de bedst mulige enheder på ethvert tidspunkt.
Unified communication er på manges læber. Microsoft har på mange måder taget teten på markedet, men også IBM har varslet, at selskabet vil investere store summer i udviklingen af området i de kommende år.