Artikel top billede

Pas på dit varemærke på nettet

Mange firmaer benytter deres registrerede varemærke forkert på nettet. Værn om det, ellers risikerer du at miste det, lyder det fra en juridisk ekspert.

Rigtig mange danske virksomheder bruger deres registrerede varemærke forkert på nettet.

Værner man ikke om navnet og de regler, der er knyttet til varemærkeregistrering, kan man risikere at miste det.

"Hvis man eksempelvis gradbøjer sit varemærkenavn, er man selv skyld i en udvanding af navnet. Konsekvensen kan være, at man fradømmes retten til at bruge sit eget varemærke," siger Torben E. Kristensen, juridisk specialkonsulent i Patent & Varemærkestyrelsen.

Patent & Varemærkestyrelsen oplever i større og større grad, at varemærker degenereres og bliver til almene begreber i stedet for statiske ikoner.

"Man bør kun benytte sit varemærke i den form, som det er registreret. Det er der mange, der glemmer på nettet," siger han.

Et praktisk eksempel på forkert brug af et varemærke er det meget brugte begreb "Googler," siger han.

"Selv om Google måske er tilfreds med, at deres navn associeres med et begreb, bør firmaet kun benytte sit varemærke i den form, som det er registreret," siger han.

For en mindre virksomhed kan en sådan skævvridning eller leg med navnet betyde usikkerhed om varemærket.

Varemærket brugt på tryk er ikke ramt i samme grad som på nettet, fordi der er en anden og langt mere åben kultur omkring internettet, lyder det fra Patent & Varemærkestyrelsen

Skal dokumentere brug af varemærke

Brug kun et varemærke i den form, som det er registreret, og sørg for at dokumentationen er på plads, lyder rådet fra Patent & Varemærkestyrelsens jurist.

"Det er en god idé at markere sit varemærke på websiden eksempelvis med fed skrift eller store bogstaver. Derved fjerner man enhver tvivl," siger Torben E. Kristensen.

"Samtidig skal man være bevidst om, hvordan andre bruger ens navn. Medierne kan eksempelvis have tendens til at benytte varemærker i forkerte sammenhænge og bøjninger. Det bør man stoppe, hvis det er muligt."

Farvel til navnet

Mange grafiske designere og tekstforfattere tager ikke så store hensyn til varemærket på nettet, der er en meget levende organisme, som ændrer udseende, lyder det fra Patent & Varemærkestyrelsen.

"Firmaer skal kunne dokumentere, at de bruger det registrerede varemærke. Derfor skal man faktisk tage skærmdumps og gemme dem, hvis man eksempelvis ændrer det grafiske udtryk på sit websted."

"Bruges varemærket ikke efter reglerne, kan virksomheden risikere at miste det efter fem år," siger Torben E. Kristensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, Aarhus – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

03. juni 2025 | Læs mere


Customer Experience - Lad viden, overblik og data drive den gode kundeoplevelse

Er du klar til at lade dig inspirere af andres erfaringer med, hvordan du automatiserer indsatsen for at øge tilfredshed og loyalitet?

11. juni 2025 | Læs mere