Test af software er en nødvendighed, hvis man vil undgå utilfredse brugere, der river sig i håret over at være havnet i software-suppedasen.
Og jo før man begynder at teste et nyt software-produkt, jo mindre er risikoen for, at det hele viser sig at være skruet forkert sammen.
Det mener Thomas Visby Snitker, der er administrerende direktør i firmaet Snitker & Co, der blandt andet tester brugeroplevelsen på ny software.
"Den dyreste måde at indarbejde brugervenligheden på er ved kun at teste," siger Thomas Visby Snitker, der mener, at arbejdet med at sikre brugervenligheden i et stykke software bør starte, før softwaren er udviklet.
"Jeg tror, at man skal se brugerne som en ressource og ikke som en fejl 40 eller sådan noget. Man skal benytte brugerne som en ressource, når man udvikler software," lyder det fra Thomas Visby Snitker, der tilføjer, at det kræver, at man har et klart billede af, hvem brugerne er.
Softwareudviklingens tre faser
Ifølge Thomas Visby Snitker bør man starte med at udforske brugernes ønsker og behov, så man ikke går i gang med at bygge en løsning, før man har talt med brugerne.
Derefter skal man under selve udviklingen af softwaren bruge brugervenlighedstest som et værkstøj til at sikre, at man har gang i noget fornuftigt.
"Man skal ikke tænke det som en afsluttende eksamen, som man kan bestå eller ikke bestå, men i stedet som små dryp, hvor man både tester de enkelte ben af applikationen igennem og også tester den samlede oplevelse af applikationen igennem. Kan brugerne bruge det her?"
"Man skal udforske, løbende optimere og til sidst evaluere," lyder opskriften fra Thomas Visby Snitker.
Løbende tilpasning er afgørende
Brugervenlighedskonsulenten peger på, at hemmeligheden er at fordele fokus ud over alle tre faser.
"Hvis det er en meget kompleks løsning, vil den løbende tilpasning ofte være ekstra vigtig og den fase, der skal have flest midler og ressourcer," siger Thomas Visby Snitker.
Nogle gange er den helt gal
Hvis der er tale om et meget komplekst interface, er det ekstra vigtigt at få testet prototyperne.
Det gør man ifølge Thomas Visby Snitker typisk ved først at lave en helt primitiv model på et stykke pap eller papir, dernæst en klikbar version i for eksempel Powerpoint eller HTML, og til sidst en egentlig kørende prototype.
"De dyre udviklertimer skal bruges mest optimalt, så man skal sikre, at de ikke går i gang med at kode noget, før man er helt sikker på, at det er sådan man vil have det," forklarer Thomas Visby Snitker.
Ifølge Thomas Visby Snitker er der specielt blandt de mere erfarne softwarevirksomheder kommet mere fokus på at inddrage brugerne meget tidligt i processen. Han peger på, at Scrum og agile udviklings-metoder med til at styrke den udvikling.
Man skal kende brugernes behov
Alligevel oplever Thomas Visby Snitker fortsat, at testen af brugervenligheden i et stykke software afslører, at noget er helt galt.
"Det kan være nogle meget store ting. Vi har haft kunder, som troede, at det egentlig var færdigt, og så var alt galt - datamodellen var forkert, systemarkitekturen var forkert, logikken i løsningen var helt forkert, og termerne eller sprogbrugen var forvirrende og frustrerende for brugerne."
Resultaterne fra brugervenlighedstesten kan betyde, at der skal foretages både store og små justeringer.
"Det handler selvfølgelig om at flytte en knap og skifte nogle farver og den slags, men det er ofte det mindste af det. Det handler om at forstå de handlinger, brugerne gerne vil benytte i brugernes egen hverdag - og ikke i en tænkt situation," fortæller Thomas Visby Snitker.
"Måske ved udvikleren ikke, hvilken situation brugerne er i. Har de kort eller lang tid til at bruge systemet, er det hyppigt tilbagevendende brugere, eller er det sjældne brugerne, der faktisk bruger løsningen forfra hver eneste gang, fordi de ikke kan huske, hvad de gjorde sidst," forklarer Thomas Visby Snitker fra Snitker og Co.