John Pedersen fra Stevnstrup ved Randers mener, at Computerworld tog munden for fuld ved i sidste uge at konstatere, at ISDN-problem med gamle telefoner er løst. John Pedersen har nemlig ikke haft andet end problemer med sin ISDN-installation.
Der er dog tale om en helt anden type problemer end signaleringen fra analoge telefoner på ISDN-udstyr, som ringer op til et omstillingsanlæg. Det har Tele Danmark, som tidligere omtalt, nemlig løst nu.
John Pedersen, derimod, har været tvunget til at skifte sin trådløse telefon og sin fax ud, da han fik installeret ISDN derhjemme. Hans gamle telefon og fax virkede ikke, når de blev sluttet til den analoge port på den Zyxel-adapter, som han købte af Tele Danmark sammen med ISDN-abonnementet.
Tvunget til at købe nyt
Det er for ringe, at Tele Danmark ikke har fortalt ham om de problemer, som noget analogt udstyr kan have med at fungere på en ISDN-adapter, mener John Pedersen. Han blev tvunget til at bruge 3645 kroner på den trådløse telefon og en ny fax - penge, som Tele Danmark igen nød godt af.
Alligevel virkede udstyret elendigt sammen med den gamle Zyxel-adapter. Den udmærkede sig i det hele taget ikke ved problemfri analog tilslutning.
Derfor har Tele Danmark nu skiftet Zyxel-adapteren ud med et produkt fra Eicon, både hos John Pedersen og i butikkerne. Og nu virker det analoge udstyr endelig hos John Pedersen.
– Men det er stadig under al kritik, at Tele Danmark ikke fortæller, at der er problemer med analogt udstyr, når de sælger ISDN, konstaterer John Pedersen.
Ifølge Henning Pedersen, produktgruppechef i Tele Danmark, bliver butikspersonalet instrueret i at fortælle om både fordele og ulemper ved ISDN. Mellem ulemperne er, hvordan ISDN fungerer sammen med det eksisterende analoge udstyr. Henning Pedersen vil dog ikke fastslå, at personalet når at orientere kunderne om alle aspekter hver gang, hvis der for eksempel er meget travlt i butikken.
Ingen garanti for analogt udstyr
Mange ISDN-kunder ønsker at have muligheden for at bruge deres analoge udstyr for ikke at skulle købe ISDN-telefoner og -faxer. De er langt dyrere end analogt udstyr. Derfor sælger blandt andre Tele Danmark ISDN-adaptere, der har analog udgang.
At adapterne har en analog udgang, er dog ingen garanti for, at alt analogt udstyr virker på dem. Derfor kan Henning Pedersen heller ikke opfordre kunderne til at gå ned i det lokale supermarked og købe en hvilken som helst telefon eller fax og slutte til ISDN-adapteren, heller ikke efter Tele Danmark har skiftet til Eicon.
– De kan ikke være sikre på, at det virker. Der er ingen 100 procents garanti. Der er grænser for, hvor meget analogt udstyr, der kan sættes til den analoge udgang. Er der kun tale om en telefon, er der stor sandsynlighed for, at det vil virke. Med fem eller seks forskellige enheder er det mere problematisk, forklarer produktgruppechefen.
Kedelig behandling
Han fastslår, at John Pedersen har været ramt af et sammentræf af uheldige omstændigheder. John Pedersen har nemlig haft andre problemer, siden han anskaffede sig et ISDN professionel-abonnement for trekvart år siden.
Datahastigheden har været så lav som fra en mobiltelefon. Det skyldes, at der har været fejl på både den ISDN-enhed (NT), som først blev sat op hos John Pedersen, og på selve linjen.
Selv om abonnementet er privat har han endda betalt for tre timers service, men han har været ude for at vente halvandet døgn på en tekniker. Derfor kan John Pedersens respekt for Tele Danmarks service ligge på et meget lille sted.
Henning Pedersen erkender, at Tele Danmark har givet John Pedersen en “kedelig behandling”. Han afviser dog, at der er tale om generelle problemer med ISDN-kvaliteten. John Pedersen oplyser derimod, at han kender til flere, der har samme oplevelser som ham selv.