Telefonen går på nettet

Firmaerne bruger kræfterne på at sætte hastigheden op på datanettene, derfor vil der gå et par år, før telefoni over IP får sit brede gennembrud, mener international teleanalytiker.

Af Jesper Troelstrup Andersen

Integrationen af telefon- og computer-teknologi medfører nye måder at bruge telefoni på, som pc-telefoner, samlede indbakker for e-post og telefonsvarer-meddelelser og systemer, der hjælper kundeservice-medarbejdere med at få viden om kunderne.
Der er så meget fokus på denne side af integrationen, at forkortelsen CTI (Computer-Telefoni Integration) er kommet til at stå for denne type tjenester.
Men de sammensmeltende teknologier har en anden side. Her begynder man at sende telefonsamtaler over en amden infrastruktur end de gængse telenet. Med voice over IP (VOIP) eller voice over frame relay (VOFR) benytter man datateknologier til telefonsamtaler.

Først skal datahastigheden op

Disse teknologier findes i dag. De bliver bare ikke anvendt i betydelig udstrækning af professionelle telefonbrugere. Og sådan vil det blive ved med at være de næste et til to år, mener Eric Owen, der er teleanalytiker i det internationale analysebureau IDC.
– I Europa ligger bred anvendelse af VOIP et par år ude i fremtiden, når man ser bort fra folk, der ønsker billige udlandsopkald, siger han.
– I denne del af verden har båndbredde typisk været forholdsvis dyr. Nu er priserne på vej ned, og firmaerne bruger deres ressourcer på at hæve datanettenes kvalitet ved at øge hastigheden ved at benytte frame relay. Når det er gjort, vil de tage fat på at lægge telefoni, som har en lavere prioritet, over disse linier også.

Kabler koster

Der vil gå længere tid før flertallet af firmaerne kaster sig ud i at gøre omstillingsanlægget databaseret, mener Eric Owen.
– Man nævner altid telefonanlæggenes større stabilitet som afgørende i denne forbindelse. Men for at få et effektivt databaseret anlæg op, skal der i mange firmaer trækkes helt nye kabler, og det vil være med til at forsinke overgangen. Desuden skal man huske, at brugerne har vænnet sig til, at et PBX-omstillingsanlæg holder i fem år, siger han.
IP-baserede omstillingsanlæg har desuden ikke helt nået den rigtige størrelse til at blive taget i brug i større virksomheder. Et typisk databaseret anlæg kan i øjeblikket klare 20 – 30 brugere, mens et gennemsnits PBX-omstillingsanlæg sagtens magter 500 brugere.

Teleselskaberne kommer i spurten

Teleanalytikeren er dog ikke i tvivl om, at forskydningen fra tele til data kommer.
– Om ti år vil alle telefonsamtaler være IP-baseret, siger han.
Når det gælder de store etablerede teleselskaber, forudser Erik Owen, at det vil gå med tale over IP som det gik med Internet:
– Teleselskaberne vil være langsomme til at komme i gang med den nye teknologi, men når de erkender forretningspotentialet, vil de hurtigt erobre en dominerende markedsandel, siger han.
Helt på linie hermed taler en ny rapport fra analysebureauet Ovum om, at teleselskaberne vil genopfinde sig selv som operatører af pakkekoblede net, der benyttes til såvel telefoni som data og video.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil