Af Finn Morsing
CNN News Group, Atlanta, og International Data Group (IDG) Coporation, Boston, har indgået en global aftale, der indeholder redaktionel udveksling af nyheder, gensidig annoncering og som er økonomisk forpligtigende for begge selskaber.
– Det er en strategisk alliance mellem CNN og IDG, der hermed er skabt. Elementerne i aftalen har en værdi af mere end 50 millioner dollars, og jeg er overbevist om at aftalen blot er første skridt i den medie-ekspansion på IT-området, som både CNN og IDG oplever, siger administrerende direktør Preben Engell, IDG Danmark A/S.
På hver sit område er CNN og IDG mastodonter: CNN er verdens største tv-station, der når ud til 800 millioner seere, mens IDG har over 500 publikationer i 75 lande og er verdens største IT-forlag. I Danmark beskæftiger IDG 150 medarbejdere, som blandt andet udgiver Computerworld.
Både tv og online
Konkret indebærer aftalen, at CNN i år vil introducere et ugentligt globalt IT-program i tv, hvor IDG’s publikationer er en integreret del deraf, ligesom journalister fra IDG deltager.
CNN Interactive, der tager sig af selskabets web-tjenester, vil dele redaktionelt indhold med IDG.net, der er verdens største redaktionelle IT-netværk med 240 sites. Samtidig vil IDG’s nyheder tilgå samtlige CNN’s web.
Over de næste tre år vil IDG desuden gennemføre en marketingkampagne hos CNN - både på tv og online - som vil placere IDG, som en af CNN’s største annoncører.
– Det betyder, at IDG’s annoncører - også her i Danmark - automatisk når et langt større publikum, fordi vi markedsfører vore publikationer på print og online, i tv og ved konferencer samt messer, siger Preben Engell, IDG Danmark.
– Samarbejdet med CNN er også et udtryk for, at behovet for IT-relaterede informationer er stigende både i de kendte læser-segmenter og også hos den private forbruger, hvor CNN har verdens bedste tv- og online-dækning.
Nyt dansk selskab
Samarbejdet mellem CNN og IDG er ikke nyt. I en række lande har de to mediehuse allerede et etableret samarbejde, dog ikke i Danmark, hvor CNN i dag har et samarbejde med Det Berlingske Officin.
Et nyt selskab i IDG-gruppen ser nu dagens lys.
– IDG Online A/S er navnet på den nye division, som samler alle IDG’s danske elektroniske tjenester. Selskabet skal styre og udbygge IDG’s aktiviteter på Internet, og med etableringen - som også sker globalt - har IDG valgt en klar strategi om at satse på indhold, hvor vi har den længste erfaring i branchen og etablerede varemærker, siger Preben Engell.