En slunken pengekasse fører nu til, at netværksproducenten Olicom har sat nordjyske Digianswer til salg. Olicom ejer to tredjedele af Digianswer, som udvikler trådløst udstyr blandt andet efter Bluetooth-standarden. Ifølge dagbladet Børsen forventer Digianswers administrerende direktør Ole Jensen, der også ejer en tredjedel af virksomheden, at kunne sælge både sin egen og Olicoms andel for "et pænt trecifret millionbeløb". Prisen synes høj i forhold til Digianswers årsomsætning, som sidste år var beskedne 35 millioner kroner.
Men selskabet har et enormt vækstpotentiale, fordi det skal leve af royalties for sin teknologi, når blandt andet de store mobiltelefonproducenter gør den til en del af deres produkter.
Olicom på vej med frasalg
Ole Jensen vil ikke fortælle Børsen, hvilke selskaber der er ude med snøren efter Digianswer. Computerworld har tidligere beskrevet, at Ericsson har et tæt samarbejde med Nibe-firmaet.Da Ericsson også har en aggressiv opkøbsstrategi, er den svenske teleproducent et oplagt bud.
Olicom bad den 27. juli fondsbørsen om at komme på observationslisten. Begrundelsen var dengang, at netværksproducenten lå i forhandlinger om enten samarbejde eller frasalg af nogle teknologier eller forretningsområder.
- Hvis Olicom sælger Digianswer, er det for at få nogle kontanter i hånden her og nu, konstaterer netværksanalytiker Lars Vestergaard fra IDC.
De seneste år har været en lang række af røde tal for Olicom, så der er ikke meget at gøre godt med i kassen. Alligevel kommer frasalget af Digianswer bag på analytikeren. Det skyldes, at Digianswer var et håb, som Olicom kunne bygge sin fremtid på.
Olicoms traditionelle kerneområder, Token Ring-teknologien til lokalnet, ser nemlig ud til at gå en snarlig død i møde. På Ethernet-markedet, hvor Olicom nu bevæger sig ind, er konkurrencen helt anderledes benhård.
- Men hvis ikke Olicom kunne få Bluetooth til at passe ind i deres eksisterende forretning, og indtjeningen ligger for langt ude i fremtiden, så er der heller ingen grund til at spilde for store anstrengelser på det, mener Lars Vestergaard.
Han henviser til, at andre virksomheder, eksempelvis ØK, også har solgt de forretningsområder, som så ud til at gå bedst, fra, og er kommet tilbage med fornyet styrke.
- Men Olicom får svært ved at fortsætte forretningen alene med sin eksisterende teknologi, konkluderer Lars Vestergaard og tilføjer, at vi efter hans mening ikke har hørt det sidste til opkøb eller overtagelser i forbindelse med Olicom.