Af Daniel Bergsagel, IDG Online
Efter 10 meget træge år med store underskud håber Neurotechs direktør Mogens Aalund at få medvind for sine dataminingprodukter, når internethandlen for alvor slår igennem. Virksomheden har siden begyndelsen af 1989 leveret i alt omkring 40 løsninger til danske virksomheder. I øjeblikket har Neurotech kun to aktive kunder.
- Kundegrundlaget er endnu ikke så stort i Danmark, men når internethandlen slår igennem, så venter jeg, at bøtten vender, siger direktør og grundlægger af Neurotech Mogens Aalund.
I dag er det næsten kun de store banker, forsikringsselskaber og teleselskaber, der benytter sig af datamining. De bruger blandt andet teknologien til at finde ud af hvorfor, og hvornår kunderne skifter selskab.
Når en kunde skifter til et andet selskab, kan man registrere, hvornår det sker. Når tilstrækkeligt mange har skiftet selskab, kan man bruge teknologien til at finde sammenhæng og på den måde finde ud af, hvorfor kunderne flytter.
Næste skridt er at finde ud af, hvem der statistisk set flytter selskab næste gang.
Oplysningerne gives til marketingsafdelingen, og med ét har selskabet grundlaget for en målrettet kampagne. Teknikken er simpel sandsynlighedsberegning baseret på statistikker.
- Med internethandlen kommer der naturligvis mange flere elektroniske transaktioner. Ikke bare inden for landet. Vi må forvente, at mange onlinebutikker kommer til at betjene kunder på et globalt plan. Og det bliver virkelig interessant for butikken at se på de kunders opførsel, siger Mogens Aalund.
I øjeblikket er Neurotech ved at lægge strategi for de næste to år, og Internet er selvsagt i centrum, når der tales forventninger til økonomien. Konkret bliver det bakket op af dataminingprodukter, der direkte henvender sig til onlinebutikkerne.
- Om et halvt år regner vi med at lancere et dataminingkoncept til internetbutikkerne. I øjeblikket koster et ordentligt dataminingprodukt mellem 30.000 kroner og en halv million kroner. Hvad det kommer til at koste at indføre teknologien i en onlinebutik, kommer an på den enkelte butik. Men vi forventer, at kunne tilbyde løsninger, der gør det realistisk at indføre datamining selv for en lille butik, siger Mogens Aalund.
Denne artikel er lavet i Online Fokus på datamining.