SkoleKoms tekniske vanskeligheder skaber store frustrationer blandt de 170.000 registrede brugere, der primært tæller elever og lærere. Der er kun plads til 450 samtidige brugere, så det er stort set umuligt at logge sig ind i systemet i dagtimerne.
Løsningen skulle have været på plads i sidste uge, men den canadiske leverandør, SoftArc, har endnu ikke været i stand til at levere en acceptabel rettelse til firmaets kommunikationsprogram, FirstClass.
SkoleKoms driftsoperatør, Uni-C, har i to omgange forsøgt at installerere en mulig forbedring, men den fik bare systemet til at køre endnu langsommere. En ny og mere omfattende version skulle være undervejs, og Uni-C håber stadig, at løsningen er nær:
? Vi er blevet lovet en ny serveropdatering i aften, men lad os nu se, hvordan det går. SoftArc siger, at de har løst problemet, og det håber vi da meget på, sagde Uni-C?s nettjenestechef, Martin Bech, mandag til Computerworld.
Uni-C bliver hver eneste dag kimet ned af utilfredse og utålmodige brugere, og Martin Bech mener, at tjenesten efterhånden er blevet en decideret syndebuk:
? Lige nu er det faktisk ligegyldigt, hvilke problemer brugerne oplever. Det er blevet ren rutine at skyde skylden på SkoleKom, og det er selvfølgelig en drønærgelig udvikling, som vi desværre selv til dels har været skyld i, siger Martin Bech.