Af Daniel Bergsagel, IDG Online
Rooster.com bliver navnet på en Internet-markedsplads for det amerikanske landbrug. Her vil landmænd kunne markedsføre og sælge deres varer, og samtidig købe gødning, foder, maskiner med mere. Webstedet går i luften den 1. maj i år og venter at have salgsdelen klar til, når der skal høstes.
Bag projektet står tre store landbrugsorganisationer. Cenex Harvest States Cooperatives, der er et kooperativ af 325,000 landmænd, Cargill, der er en international distributør af landbrugs-varer og -industriprodukter har 82,000 ansatte i 59 lande, og sidst DuPont, der er et videnskabeligt landbrugs- og fødevarecenter med knap 100.000 ansatte.
- Antallet af bønder, der benytter Internet er hurtigt voksende, og Rooster.com vil hjælpe landbrugssektoren med at tage et stort skridt ind i den digitale økonomi, siger Robert Lumpkins fra Cargill i en pressemedelelse.
Rooster.com skal operere som en selvstændig virksomhed. I første omgang med de tre interessenter som ejere. Men Joe Stone, der er talsmand for e-handelsstedet, indbyder til andre investorer.
De amerikanske landbrug har været hurtige til at benytte Internet, og allerede nu fungerer omtrent 40 mindre onlinebutikker til landbruget.