Af Jesper Troelstrup Andersen *
Taksering af telefoni er ikke længere udelukkende en sag for teleselskaberne. Kollegier og boligforeninger er begyndt at etablere fælles telefonsystemer og har dermed fået brug for systemer, der kan beregne, hvad den enkelte skal betale.
Herudover tages sådanne systemer i anvendelse af firmaer, der ønsker, at hver afdeling særskilt betaler for deres telefonforbrug ud af eget budget. Erhvervslivet er desuden begyndt af sætte stigende pris på de muligheder for at registrere forbrugsmønstret, som denne type systemer giver.
Kollegierne har været først til at etablere egne takseringssystemer. Det skyldes, at de mange steder har investeret i kraftigt udstyr til etablering af Internet-forbindelser til alle beboere, og at takseringssystemet populært sagt kan bygges oven på dette udstyr.
Sammen om opgaver
Trillegårdskollegiet i Århus tog sidst i februar et system i brug, der gør det muligt for beboerne at indbetale beløb på deres telefonkonto over Internet. Dermed kan der også ? hvad der er vigtigt for unge på kollegie ? fjernindbetales af for eksempel forældre.
- Systemet til forudbetaling af telefoni har betydet, at beboerne har fået lettere ved at overskue deres forbrug fra pc?en på værelset, siger Brian Jakobsen (billedet) fra beboerrådet på Trillegårdskollegiet.
Takseringssystemet betyder også, at beboerne kan se, hvem der har ringet, mens de ikke var hjemme, hvis opkaldet ikke kommer fra et hemmeligt nummer eller fra udlandet. Etableringen af systemet har endvidere medført, at beboerne har fået separat telefon- og Internet-forbindelse.
Læs mere i tirsdagens trykte Computerworld