IBM og Oracle gør nu fælles front for at erobre en dominerende position på det danske marked for kundestyringssystemer - Customer Relationship Management. I går underskrev administrerende direktør for Oracle Danmark, Peter Perregaard og afdelingsdirektøren for IBM Global Services en aftale om alliancen.
Aftalen betyder, at en række konsulenter hos IBM vil blive uddannet i Oracle CRM. Derudover vil de to firmaer gå sammen om en markedsføring af deres CRM-systemer over for de danske kunder.
Ifølge vores søstermedie IT-Branchen vurderer PricewaterhouseCoopers, at der i år vil blive solgt for 871 millioner kroner CRM-software på det danske marked - ud fra et forsigtigt skøn, hvor den offentlige sektor ikke er taget med
Oracles Peter Perregaard siger til CW Online, at samarbejdet mellem IBM´s konsulenter og Oracles teknologi kan gøre alliancen til en dominerende faktor på CRM-markedet. IBM har således allerede installeret de første Oracle CRM-løsninger hos kunder.
Ingen argumenter mod god forretning
Idéen om alliancen er kun en måned gammel, oplyser han. Danmark er således det første marked, hvor de to selskab går sammen i et CRM-arbejde. De to IT-selskaber har allerede i halvandet år arbejdet sammen om virksomhedssystemer baseret på Oracle Applications.
- Her har de to selskaber længe vidst, at vi konkurrerer om formiddagen og samarbejder om eftermiddagen. På andre markeder er det mere sort-hvidt, men der findes jo ingen argumenter mod en god forretning, forklarer han og fortsætter:
- For os i Oracle er det en rigtigt god aftale, fordi IBM har så stor en kundebase blandt de danske virksomheder og kan anbefale vores løsning, forklarer han. I det hele taget er det en fordel for Oracle, at IBM med sit god ry i de danske virksomheder anbefaler Oracle CRM.
Aftalen kommer blot få dage efter, at IBM meddelte, at selskabet stopper med markedsføring og videreudvikling af Baan-produkter til nye kunder, så længe at det hollandske ERP-firmas fremtid er usikker.