Af Malene Grouleff, IDG Online
Det er en stolt marketingdirektør i SOL, der annoncerer det nye parløb med tv-produktionsselskabet MTV i en pressemeddelelse. Han sammenligner samarbejdsaftalen med fusionen mellem de to amerikanske mediegiganter: America Online og TimeWarner.
- Samarbejdet giver os uanede muligheder, og med MTV har vi en samarbejdspartner, der forstår at realisere dem. Jeg kan love, at det ikke bliver noget, som får lov at gå ubemærket hen, siger Morten Damgaard, SOL.
Hvad aftalen mellem SOL og MTV indeholder, ønsker SOL foreløbig ikke at offentliggøre. SOL stiller dog netbrugerne i udsigt, at de vil opleve ?den hidtil største satsning inden for interaktivt tv på nettet?.
De første net-udsendelser vil være klar til at klikke på www.sol.dk i august i år.
Sol betegner samarbejdet med tv-produktionsselskabet som et skridt i retning af digital tv. MTV producerer blandt andet tv-serien Hvide Løgne og Fangerne på Fortet, der sendes på TV3. Selskabet opererer også i Norge og Sverige.
MTV har i øvrigt intet at gøre med musikkanalen MTV trods navnesammenfaldet.
I Danmark planlægger netstedet tvropa.com, der er en del af filmselskabet Zentropa, også at udvikle interaktivt digitalt tv. Men også det gamle tv-monopol DR eksperimenterer med digital tv i udviklingsprojekter i Århus og København.