Mens luften næsten er gået ud af markedet for virksomhedssystemer i både ind- og udland, er det lykkedes den store amerikanske spiller, J.D. Edwards, at få sit gennembrud på det danske marked. Firmaet har fået sin første ordre, og den er fra Coloplast.
Den danske leverandør af sygeplejeprodukter vil basere sit globale forretningssystem på produktet OneWorld, der er et såkaldt ERP-system (Enterprise Ressource Planning).
J.D. Edwards er verdens fjerdestørste ERP-leverandør ifølge det amerikanske analyseselskab AMR Research, som fokuserer på ERP-markedet.
Selskabet får ordren på et tidspunkt, hvor både danske Navision og Damgaard har skuffet børsen, og hvor den tyske softwaregigant SAP kører landet rundt i en kæmpebus for at demonstrere sit tilbud, i hvilken afkrog den potentielle kunde end måtte befinde sig.
Flere på vej
Den nordiske direktør for J.D. Edwards, Hardy Nelson, er overbevist om, at flere danske ordrer kommer i hus.
- Den første ordre på et marked er jo altid den sværeste, siger Nelson. Men han påpeger, at systemet også er i brug andre steder i landet, nemlig hos 10-12 internationale koncerners danske datterselskaber.
- Så hele lokaliseringen til de danske forhold er på plads, siger Nelson.
Produkterne fra J.D. Edwards rangerer normalt pænt i diverse analyseselskabers ?hitlister?. Analysefirmaet Gartner Group karakteriserer således J.D. Edwards som et selskab, der over for mellemstore nordamerikanske selskaber er bedre til at udføre sit arbejde (execute) og mere visionær end selskaber som Oracle og SAP, om end disse to fører, når det gælder store kunder. Vurderingerne findes i rapporter, der er udgivet den 21. juni.
Ingen Y2K-Blues
Selskabet er ikke - som nok den eneste leverandør på ERP-området - ramt af the Y2K Blues. Der er ingen skuffende resultater som følge af, at virksomheder har fornyet deres ERP-system forud for år 2000-skiftet. J.D. Edwards har faktisk netop offentliggjort, at omsætningen på softwarelicenser forventes at blive højere end budgetteret for årets tredje kvartal, der sluttede den 31. juli. Selskabet regner med en stigning på 45 procent. Omsætningen ventes at blive på godt 900 millioner kroner for tredje kvartal, og årsresultatet forventes at blive på godt 2 milliarder kroner.
J.D. Edwards har sit nordiske hovedkontor i Stockholm, og i kundeporteføljen findes 100 selskaber. I Danmark arbejder selskabet sammen med konsulentfirmaet SysTeam, der også står for implementeringen af systemet hos Coloplast.
Coloplast producerer sygeplejeprodukter til heling af sår og til patienter med stomi og inkontinens. Størrelsen på IT-ordren er ikke oplyst. Blandt Coloplasts årsager til at vælge OneWorld-systemet er ifølge projektleder Jørgen Andersen, at systemet er designet, så selskabet hurtigt kan reagere på ændrede markedsvilkår. OneWorld er ifølge Nelson et objektorienteret system.
Systemet suppleres hos Coloplast med software fra Siebel på kundesiden, altså til CRM-systemet (Customer Relationship Management). J.D. Edwards har nemlig et partnerskab med Siebel på dette område.