Af Jens H. Iversen, Computerworld
Med en lønstigning på 14,3 procent siden sidste år er helpdesk-medarbejderne den faggruppe, som har scoret IT-branchens højeste procentvise stigning.
Det er brugervirksomhederne, som i høj grad kan tage æren for den store stigning, for i brugervirksomheden er lønudskrivningen til helpdesk-medarbejderen i gennemsnit steget med 20,7 procent. Den tilsvarende lønstigning i leverandørvirksomhederne været 11,3 procent.
Det er medvirkende til, at helpdesk-medarbejdere i gennemsnit tjener mest hos brugervirksomheder, hvilket ikke ligefrem er den typiske situation i IT-branchen.
Men forskellen er da heller ikke stor. 25.706 kroner tjener helpdesk-medarbejderen hos leverandørvirksomheden, mens kollegaen i brugervirksomheden kan lægge små fire hundrede kroner oveni og opnå en løn på 26.099 kroner.
Hvis man kigger på, hvilken uddannelse helpdesk-medarbejderne har, så er de største grupper de selvlærte og informatikassistenterne. Tilsammen udgør de 40 procent af faggruppen.
De største lønninger finder man blandt dem, der er uddannet som enten datamekaniker, datamatiker eller edb-assistent. De tjener henholdsvis 39.300 kroner, 33.667 kroner og 32.500 kroner i gennemsnit.
Tilbud om optioner
Fem ud af undersøgelsens 50 helpdesk-medarbejdere er blevet tilbudt aktieoptioner, og lønmæssigt er der ikke noget mønster i, hvilke medarbejdere, der har fået tilbuddet.
Gennemsnitslønnen hos medarbejderne med aktieoptioner er 25.700 kroner, hvilket stort set er identisk med lønnen for helpdesk-medarbejdere, som ikke er blevet tilbudt optioner, nemlig 25.855 kroner.
Kvinderne udgør næsten en fjerdedel af helpdesk-medarbejderne i undersøgelsen, og lønmæssigt er forskellen mellem kønnene begrænset. 24.792 kroner er der i snit til kvindesiden, mens mændene når op på 26.170 kroner.
Download lønstatistikken her