Med aktivitet som en islandsk vulkan i udbrud er det nordiske marked for e-learning i gang med at eksplodere. Men i stedet for rygende lava er det dollars i store mængder, der bliver spyet ud.
Analysevirksomheden IDC forudser i deres nye rapport, ?Nordic Corporate eLearning Market?, årlige vækstrater på op til 71 procent over de næste fire år.
IDC forventer, at markedet går fra en værdi på de nuværende 60 millioner dollars til 890 millioner dollars i år 2005.
Broderfolket fører an
Ifølge rapportens hovedanalytiker, finske Esa Peltonen, er det især svenskerne, der fører an på det nordiske marked for e-learning-produkter.
? Sverige har allerede set en meget hurtig vækst i disse former for undervisningsmetoder inden for det sidste år. Men svenskerne er skarpt forfulgt af både Danmark og Norge, hvorimod finsk interesse for e-learning går lidt langsommere, siger han.
Ifølge IDC er det nordiske marked for e-learning førende, fordi landenes befolkning i høj grad har taget brugen af Internet til sig.
Eksempelvis er Danmark det land med flest Internetbrugere i forhold til indbyggertallet. Hele 52,2 procent af danskerne har en opkobling i hjemmet mod kun 14,7 procent i Spanien.
Samtidig peger IDC på, at regeringerne i de nordiske lande aktivt har støttet udviklingen af interaktiv læring.
Et dansk eksempel er statens virtuelle universitet, der for tiden er under udvikling. Universitetet skal fremme fjernundervisning.
Omskifteligt marked
Som virksomhed i e-learning-branchen er der dog ingen garantier for succes.
IDC beskriver markedet som spændende, men med mange aktører, der kæmper om pladsen.
Ifølge senior research analytiker Sheila McGovern er der mange forskellige strategier, som virksomheden kan vælge i mellem.
? Der er en lang række strategier, som kunne føre til succes på markedet. En måde er at tilbyde integreret løsning med både teknologi og indhold. En anden er at forme partnerskaber med andre spillere på markedet og dermed tilbyde et bredt spektrum af produkter og services med forskelligt indhold i forskellige lande, siger Sheila McGovern.
Hun tilføjer:
? Fordi markedet har mange spillere, vil et solidt omdømme forblive det vigtigste kriterium for, at kunderne vælger en given virksomhed.