Nordisk marked for e-learning eksploderer

Virksomheder, der arbejder med computerbaseret undervisning, kan se frem til gode tider. En ny rapport fra IDC forudsiger store årlige vækstrater på det nordiske marked for e-learning.

Af Line Ørskov, Computerworld

Med aktivitet som en islandsk vulkan i udbrud er det nordiske marked for e-learning i gang med at eksplodere. Men i stedet for rygende lava er det dollars i store mængder, der bliver spyet ud.
Analysevirksomheden IDC forudser i deres nye rapport, ?Nordic Corporate eLearning Market?, årlige vækstrater på op til 71 procent over de næste fire år.
IDC forventer, at markedet går fra en værdi på de nuværende 60 millioner dollars til 890 millioner dollars i år 2005.

Broderfolket fører an

Ifølge rapportens hovedanalytiker, finske Esa Peltonen, er det især svenskerne, der fører an på det nordiske marked for e-learning-produkter.

? Sverige har allerede set en meget hurtig vækst i disse former for undervisningsmetoder inden for det sidste år. Men svenskerne er skarpt forfulgt af både Danmark og Norge, hvorimod finsk interesse for e-learning går lidt langsommere, siger han.

Ifølge IDC er det nordiske marked for e-learning førende, fordi landenes befolkning i høj grad har taget brugen af Internet til sig.
Eksempelvis er Danmark det land med flest Internetbrugere i forhold til indbyggertallet. Hele 52,2 procent af danskerne har en opkobling i hjemmet mod kun 14,7 procent i Spanien.
Samtidig peger IDC på, at regeringerne i de nordiske lande aktivt har støttet udviklingen af interaktiv læring.
Et dansk eksempel er statens virtuelle universitet, der for tiden er under udvikling. Universitetet skal fremme fjernundervisning.

Omskifteligt marked

Som virksomhed i e-learning-branchen er der dog ingen garantier for succes.
IDC beskriver markedet som spændende, men med mange aktører, der kæmper om pladsen.
Ifølge senior research analytiker Sheila McGovern er der mange forskellige strategier, som virksomheden kan vælge i mellem.

? Der er en lang række strategier, som kunne føre til succes på markedet. En måde er at tilbyde integreret løsning med både teknologi og indhold. En anden er at forme partnerskaber med andre spillere på markedet og dermed tilbyde et bredt spektrum af produkter og services med forskelligt indhold i forskellige lande, siger Sheila McGovern.
Hun tilføjer:
? Fordi markedet har mange spillere, vil et solidt omdømme forblive det vigtigste kriterium for, at kunderne vælger en given virksomhed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere


Computerworld Summit 2025, København – AI transforming business

Årets uomgængelige konference for dig, der er med til at træffe beslutninger om din organisations teknologiske fremtid, og vil have det samlede overblik over aktuelle tendenser i IT-branchen.

27. maj 2025 | Læs mere


Årets CIO 2025

Vi skal finde Årets CIO 2025 og den kvinde eller mand, som i et helt år kan bryste sig af at være landets bedste CIO.

03. juni 2025 | Læs mere